GoBIO - Lifestyle magazine

Здраве

Душа и Тяло

Душа и Тяло

Mindfulness

Mindfulness

В нашия модерен живот ние често сме на „автопилот“ – правим няколко неща едновременно и действаме по няколко задачи в един и същ момент. В усилията да се балансират работата, домът, финансите и други неотложни задачи, се формира такова ежедневие, в което е много лесно да се загуби усещането за сегашния момент.

Като човешки същества ние рядко „присъстваме“ в живота си. Много често пропускаме да забележим хубавите неща, не успяваме да „чуем“ какво ни казват телата ни, или се „интоксикираме“ с отровна самокритика.

Човешкото съзнание лесно се разсейва, анализирайки по навик миналото и опитвайки се да предскаже бъдещето. Осъзнаването на мислите, чувствата и усещанията ни може и да не изглежда като нещо полезно, но умението да се прави това по начин, който намалява осъждането и самокритиката, може да допринесе за много позитиви в живота ни.

В този брой ще разгледаме концепцията mindfulness. Поради липсващ точен превод на български език, ще използваме думата на английски, но ще се опитаме да представим няколко дефиниции за това какво е mindfulness.

Mindfulness е начин за обръщане на внимание и забелязване на това, което се случва в живота ни. Това няма да намали проблемите от ежедневието, но може да ни помогне да реагираме на трудностите по спокоен начин, който балансира сърцето, ума и тялото. Mindfulness ни помага да осъзнаем и да променим обичайните, често несъзнателни емоционални и психологически реакции към ежедневни събития. Mindfulness е научно доказан подход за изграждане на яснота, проницателност и разбиране. Практикуването на mindfulness ни учи да присъстваме изцяло в живота си и да подобряваме качеството му.

Mindfulness има много общо с медитацията, но не е религия. Концепцията mindfulness е метод за умствена тренировка, система за осъзнато съзнаване.

Не е необходимо да седите в поза лотус, за да медитирате. Можете да медитирате или да достигнете състояние на осъзнато съзнаване навсякъде. Състоянието mindfulness не отнема много време, но изисква търпение и постоянство.

Mindfulness е да тренираш себе си да обръщаш внимание на света по специфичен начин, да бъдеш осъзнат. Когато някой е mindful или осъзнат, той се:

  • Фокусира върху сегашния момент.
  • Опитва да не мисли за нещата, случили се в миналото или за тези, които бихa могли да се случат в бъдеще.
  • Умишлено се концентрира върху това, което се случва около него.
  • Опитва да не бъде критичен към каквото и да е или да слага етикети „добро“/ „лошо“.

Прекарваме толкова много време размишлявайки върху събития от миналото или неща, които биха могли да се случат в бъдеще, че забравяме да оценим сегашния момент.  Mindfulness е начин да се върнем към изживяването на живота така, както се случва.

Осъзнатостта помага:

  • Да прочистиш ума и главата си.
  • Да бъдеш по-осъзнат по отношение на себе си, тялото си и заобикалящата среда.
  • Да забавиш потока от мисли.
  • За забавиш нервната си система.
  • Да се концентрираш по-добре.
  • Да релаксираш.
  • Да се справиш със стреса.

Mindfulness е нещо, което всеки може да развие и което всеки може да опита. Практикува се от хиляди години, възниквайки в източната философия, а през последните 40 години навлиза и в западните общества. Хората могат да подобрят осъзнатостта в ежедневието си с дейности като медитация и йога, или като просто обръщат повече внимание на обичайни дейности като ходене, шофиране или още по-обикновени като миенето на зъбите.

Защо е необходимо да се изгради осъзнатост?

Доказани са много ползи, сред които:

  • Помага за намаляването на стреса.
  • Подобрява съня.
  • Овладяват се състояния на депресия и безпокойство.
  • Помага за овладяването на негативни настроения.
  • Подобрява се паметта.
  • Улеснява ученето.
  • Помага по-лесното решаване на проблеми.
  • Прави ви по-щастливи.
  • Помага ви да сте емоционално по-стабилни.
  • Подобрява дишането.
  • Забавя ритъма на сърцето.
  • Подобрява циркулацията.
  • Подобрява имунната система.
  • Помага справянето с болка.

AБВ на концепцията mindfulness

A е за АЗ съм СЪЗНАНИЕ – да станеш по-осъзнат за това, което мислиш и правиш, за това, което се случва с ума и тялото.

Б е да БЪДЕШ – да избягваш да реагираш на събития и случки на „автопилот“. 

В е да ВИЖДАШ нещата и да реагираш мъдро. Създаването на пространство между събитието и нашата реакция към него ни позволява да правим по-мъдри избори и решения.

В този забързан и пренаситен с информация свят, съзнанието се разсейва от толкова много елементи, а мислите ни хвърчат от едно към друго, към следващо, оставяйки ни стрес, пренапрежение, а понякога и безпокойство. Повечето от нас нямат и 5 минути за почивка, камо ли 30 минути за сесия медитация. Но в името на нашето добро здраве, е добре да отделяме по няколко минути всеки ден за ментална широта и за изграждане на баланс между ума и тялото.

Предлагам няколко прости и практични mindfulness упражнение за изчистване на ума, за намаляване на стреса и постигане на спокойствие и осъзнатост към сегашния момент.

Първото упражнение е процедура за подреждане на ума:

  1. Напишете на лист хартия всичко, което е в ума ви (можете да използвате и повече от един лист).
  2. На друг лист хартия направете три колони: (1) „Да се направи“, (2) „Може би по-късно“, (3) „Да се премахне“. Сортирайте всички изброени неща от първия създаден лист в тези три колони.
  3. Вземете всяка точка от списъка „Да се премахне“ и ритуално я изхвърлете в пространството с цел никога да не се върне.
  4. Вземете всяка точка от колоната „Може би по-късно“ и ги прехвърлете в „Може би по-късно“ списък.
  5. Вземете всяка точка от колоната „Да се направи“ и ги прехвърлете в системата ви за планиране. Ако нямате такава, може би сега е моментът да я създадете.

Позволете на креативната част от вашето съзнание да изследва чудесата, тяхното значение и възможностите, които тези чудеса предоставят в живота ни. Позволете си да се събудите за този свят и да изживеете всички чудеса на заобикалящата ви среда.

Осъзнавайки кои сме, къде сме, какво правим  и защо, и как всичко в природата е взаимно-свързано, ни прави истински осъзнати да бъдем.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане