GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Душа и Тяло / How to be a lady...

Здраве

Душа и Тяло

Душа и Тяло

How to be a lady

How to be a lady

Д-р Даниела Илиева-Колева e НЛП специалист , консултант по бизнес етикет и международен протокол (акредитирана от Europrotocol - The European School of Protocol), мастър по бизнес коучинг и НЛП, експерт по бизнес комуникации, невербална комуникация и презентационни умения и доктор по мениджмънт. Тя е управляващ директор на Pro Business Academy и през месец март проведе за първи път в България обучението "How to be a lady".

Д-р Колева какво ни прави дами?

Визия, осанка, представяне, външен вид, самочувствие – това според мен са комплексно нещата, които придават дамския вид на една жена. Възприемането на една дама не зависи от критериите за красота в дадена държава, а от това как тя изтъква положителните си черти и прикрива несъвършенствата си. В съвременния свят възможностите, които всички козметични и модни компании предлагат, са много, но само с тяхна помощ не може да се изгради образът на дама. Необходимо е вътрешно сияние, силно присъствие, демонстрация на самоувереност и умение за владеене на ситуацията. Един от начините за владеене на ситуацията е чрез познаване на общоприетите правила и норми на етикета и комуникацията.

При цялото налично знание, защо често сме неуверени?

Често малките детайли правят съществената разлика. На даден коктейл винаги мога да позная дали една дама е запозната със спецификите на етикета за вечерни събития. Изборът на дължина на полата (според мен панталонът е присъща на мъжете дреха), на чанта и начинът, по който тя се носи по време на коктейла, както и изборът на прическа (или липсата на такава) правят една жена дама.

В едно от обученията си казвате, че етикетът за бизнес закуската започва от вечерята на предишния ден – какво имате предвид?

Задържате ли сол? Има ли храни, които ви подуват? Колко часа сън са ви нужни? Как тялото ви реагира на различните видове алкохол? След късно излизане колко дни сте извън строя? Тези въпроси може и да звучат смешно, но ни дават ключова самодиагностика. Познаването на собственото тяло е от съществена важност за нашето представяне. Трудно е да направиш поредица от посещения в нощни заведения, посрещайки изгрева и да очакваш перфектен външен вид в работно време. Има възраст, на която това е възможно, но обичайно това не е моментът, в който сме изградили кариера и доброто представяне е част от нашия имидж.

Споделете ни, как вие се грижите за себе си?

Аз лично от 20 години не ям месо, защото установих, че това не е моята полезна храна. Но пък рибните и част от млечните продукти ми носят енергия и ми помагат да поддържам  пълноценен хранителен режим. Ежедневието ми е много натоварено. Но с помощта на моя НЛП мастър отдавна съм подредила основните приоритети за този етап от живота ми, а това прави ежедневното подреждане на ангажиментите много по-лесно. Същият принцип използвам и в малките решения, като избор на червило или в големите – избор на марка автомобил, защото уверено и информирано направеният избор спестява време в дългосрочен план. Изборът на прическа например съдържа много информация за дадена личност – честата промяна на цвят, дължина или цялостна визия на косата е сигнал за търсене на идентичност. Самата аз продължавам да търся начини за развитие, възможности за надграждане, нови интереси и познанства. Моята работа ми показва, че всеки направен избор не е затворена врата, а път към друго ниво на познание.

Популярна шега казва, че добрите обноски са толкова рядко срещани днес, че хората ги бъркат с флирт. Каква е границата между двете?

Съвременният бизнес не толерира флирта със сексуален подтекст под никаква форма. Ако искаме да бъдем възприемани сериозно, ние трябва да намерим най-правилния баланс между женската същност и типично мъжкото корпоративно поведение в един свят, в който преобладават мъжете. И отново не става въпрос да загърбим женското в себе си, напротив – важно е как най-успешно да използваме силните си женски черти – женска логика, емоционалност, интуиция и елегантност. Бизнес етикетът не е само отношение в работната среда. Той включва равенство между половете в бизнес обстановка, игра с мимики и жестове и така модерната асертивна комуникация, или търсенето на „печеля-печелиш“ ситуацията. На нея ще бъде посветена статията ми в априлския брой на списание GoBIO.

Какви могат да бъдат разликите в поведението на любовна и на бизнес среща?

Единственият допустим допир с отсрещната страна при бизнес срещи е ръкуването. В бизнес среща ръкуването е твърдо, силно, по “мъжки”. При събития, които не са от бизнес характер, ръкуването може да бъде по-меко и галантно, а докосването е напълно допустимо. При посрещането на гости в бизнес среща и мъжете, и жените трябва да станат. Докато при друг тип събития жените не са длъжни да стават при посрещането на други гости. Типичните кавалерски жестове не са очаквани в бизнес средата, като пример който стигне първи до вратата, я отваря.

Как протича едно стандартно обучение по бизнес етикет?

Обученията са съобразени на първо място с изискванията, нуждите и очакванията на клиента или организацията, за която се прави. Включваме и задължителни основни умения, които са предварително уточнени. В зависимост от темата на обучение, използваме различни презентационни техники, упражнения, симулации и др. Работата ми като преподавател и обученията, които аз самата преминавам в България и чужбина, ми помагат да получавам и използвам най-съвременните и иновативни подходи при поднасянето на информация.

Какво всъщност е бизнес етикет? И как се променя той в настоящето?

Бизнес етикетът е създаването на връзки и отношения в бизнес среда. Етикетът е всичко това, което правим, когато сме в присъствието на други хора – нашето представяне, вербална и невербална комуникация, облекло, изказ, цялостна енергия.

Бизнес етикетът не е сляпо следване на правила и норми, а стремеж да накараме другите да се чувстват добре в нашата компания, без да натрапваме своята персона, знания и умения.

Като всяко нещо в света, в който живеем, бизнес етикетът се изменя и „модернизира“. Първо, защото има тенденции към опростяване на правилата, тъй като времето е най-ценният ни ресурс. Второ, има модернизиране, повлияно от модните тенденции в облеклото и стила. Също така има междукултурни особености, които повлияват даден елемент от бизнес етикета за даден период. Но остават и много от общоприетите, основни правила, без които никой бизнес не може.

Познаваме ли основните правила достатъчно добре?

В контекста на бизнес етикета българинът има едно голямо преимущество. В България го наричаме „възпитание“ и много често го получаваме от семейството, близкото ни обкръжение и учителите. В много развити европейски държави точно този елемент липсва, но пък в по-късна възраст безкомпромисно се налагат социалните норми на поведение и се набляга върху т.нар. „етикет“. Познаването на неговите правила е силно конкурентно предимство в модерния бизнес живот, което подпомага гореизброените качества на дамата – визия, осанка, представяне, външен вид и самочувствие.

Бъдете себе си! Бъдете дами!


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане