GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Вкусно / Супер храни / 10 храни за здраве и дълголетие...

Вкусно

Супер храни

Супер храни

10 храни за здраве и дълголетие

10 храни за здраве и дълголетие

С настъпването си, зимата ни налага някои неприятни и други доста нездравословни ограничения. Освен че вече не можем да бъдем продължително физически активни на чист въздух при минусовите температури, количеството на качествената прясна храна драстично намалява. Всеки сезон обаче има не само своите ограничения, но и своите предимства – само трябва да се замислим кои са полезните храни, с които разполагаме в този момент. Някои от тях можем да консумираме целогодишно, но би било чудесно да включим активно в менюто си именно тогава, когато не можем да разполагаме с голямо разнообразие от сочни пресни зеленчуци и дъхави плодове.

 Пчелен прашец

Сигурно си мислите, че знаете всичко за пчеличките. Но ако в кухнята ви не присъства бурканче пчелен прашец, по-вероятно е да не познавате силата на качествата му. В противен случай едва ли бихте го пропуснали. Пчелният прашец всъщност е мъжкият цветен прашец, който се събира по крачката и телцата на пчелите, докато прелитат от цвят на цвят. Когато прашецът е натъпкан в малките им кошнички, той вече представлява малка гранула, съдържаща и известно количество цветен нектар и пчелна слюнка. Това вече е готовата храна за младите пчели. Тя съдържа около 40% протеин, а половината от него представлява бързо усвоими аминокиселини.

Вълшебният прашец е по-богат на аминокиселини от всичко друго, включително яйцата, телешкото месо, сиренето и др. Той е изключително пълноценна и здравословна храна, коригираща изцяло донякъде нездравословното хранене на съвременния забързан човек. Богат е, освен на протеини и аминокиселини, на витамини, включително фолиева киселина, като всъщност списъкът на полезните вещества в него е доста дълъг. Днес е доказано неговото антибактериално, кръвотворно, заздравяващо стените на кръвоносните съдове, регулиращо нивото на лошия холестерол, противоалергично, имуностимулиращо, тонизиращо действие. Да не говорим, за ниската му калорична стойност – две пълни супени лъжици с пчелен прашец не съдържат повече от 90 калории. А най-добрата новина – той успешно подмладява и подхранва кожата, като се бори едновременно и със стареенето, и с упоритото акне на тийнейджърите.

  Ананас

Трудно се среща човек, който да не харесва вкуса на ананаса. Това със сигурност се дължи на факта, че в него се съдържат повече от 60 различни ароматни вещества, които са причина за богатия му аромат. Ананасът е богат обаче и на бромелаин, аскорбинова и лимонена киселина, хранителни влакна, провитамин А, витамините от В групата, както и С, и РР, магнезий, калий и множество минерални вещества и микроелементи.

Още преди да започнем да го срещаме в пресен вид по магазините, вече бяхме свикнали с фантастичния вкус на консервираните като компот шайби. Днес цената на екзотичния плод драстично намаля, но не и неговите полезни качества за човешкия организъм. Консумацията му е прекрасна профилактика срещу сгъстяването на кръвта, препоръчителна е при сърдечносъдови, бъбречни, мускулни, ставни и инфекциозни заболявания от различен произход. Ананасът е и чудесен помощник в борбата с упорития целулит.

  Червена леща

Макар на някои все още да им изглежда прекалено екзотичен избор, червената леща е шампион в здравословно отношение и въобще не би следвало да е пренебрегваме от тесногръдие. Тази специфична култура наистина е характерна за ориенталската кухня, но пък тези народи боледуват по-малко от редица заболявания, от които ние или трудно, или въобще не можем да се отървем. Така че, въпреки че не е особено различна на вкус, червената леща е изключително богата на желязо и протеини. Невероятно подходящ избор за трениращите, които искат да изградят мускулна маса, защото протеините в порция леща се равняват на тези в порция чисто месо. Само една чаша червена леща може да ни осигури близо 50% от дневната доза протеини, които са ни необходими за целия ден. А съдържа само 200-250 калории. Естествено, ако искате да отслабнете, червената леща може да ви стане един от най-добрите приятели. И това далеч не е всичко – нейното богатство от фибри може да ви помогне да регулирате и стабилизирате нивата на кръвната ви захар.

Както знаете, фолиевата киселина е от изключително значение не само за бременни и кърмачки, но и за всички хора. Тя се бори с анемии, спомага творенето на червени кръвни клетки, понижава риска от сърдечносъдови заболявания и др.

 Лимон

Асоцииран най-често със свръхкисел вкус и високо наличие на витамин С, лимонът винаги е заемал челните места, когато стане дума за здравословен плод. Жълтият цитрус съдържа освен това и внушително количество органични киселини, пектинови вещества, каротин, фитонциди, витамини, рутин, калций, мед, магнезий, калий, флавоноиди и други много полезни за човешкия организъм вещества. Силният аромат се дължи на кората му, която по тази причина е широко използвана в кулинарията.

Естествено, лимони хапваме най-често, когато страдаме от настинка или грип. Но киселият плод помага и при разтварянето на камъчета в жлъчката и бъбреците, като може и да се погрижи да се предотврати повторното им образуване. Благоприятства някои нервни заболявания, облекчава алергични симптоми, а за пречистване на черен дроб вече кой ли не е пил лимонен сок сутрин на гладно. Да не говорим, че лимонът неутрализира свободните радикали в организма и по този начин ни помага не само да сме по-здрави, но и да остаряваме по-бавно.

  Чесън

Полезните качества са известни на човека от хилядолетия и едва ли можем да ви изненадаме с нещо. Той съдържа селен, калций, фосфор, желязо, магнезий, витамин A, B1, C, PP и др. Чесънът е естествен антибиотик от времената, когато медицината е била само мистична мечта. Той е изключително ефикасен при настинки и грип, помага при запушен нос, болки в гърлото, висока температура, регулира кръвното налягане, профилактира сърдечносъдови заболявания, повишава защитните сили на организма и др.

 Зехтин

Чували сте за малкия брой сърдечносъдови заболявания в Гърция и сме сигурни, че в основата на гръцкото здраве стои фактът, че страната заема челно място в производството на зехтин. Съдържаните в него вещества облекчават и профилактират безброй болестни състояния – от рак на кожата до нощно хъркане. Макар и с отблъскваща миризма, ако не отхвърлите чесъна от менюто си, ще направите огромна крачка по пътя към желязното здраве и завидно дълголетие.

 Сьомга

Оранжевият деликатес съдържа изключително количество омега-3 мастните киселини, които пък са полезни за сърдечносъдовата система, предотвратяват съсирването на кръвта, полезни са при диабет, намаляват риска от развитие на болестта на Алцхаймер, помагат за трупането на мускулна маса, регулира холестерола. Така важните омега-3 се усвояват най-лесно от организма, ако сме ги приели със сьомгата. Сьомгата съдържа още селен, протеини, ниацин, витамин B12 и витамин В6, фосфор, магнезий, витамин Д – цяло богатство за нашия организъм, особено през зимата. Това е и най-диетичната риба.

Овесени ядки

Овесените ядки са най-популярният продукт, получаван от овесените зърна. Те са богати на фосфор, магнезий, калций, калий, желязо, мед и витамини от група B. Освен това съдържат най-много белтъчини от всички зърнени храни и близо 70% въглехидрати, а имат в пъти повече мазнини например от пшеницата. Съдържаното желязо е двойно повече, отколкото е налично в доматите и портокалите.

Овесената каша е чудесна закуска, регулираща дейността на храносмилателната система. Овесените трици са най-богатата на разтворими влакна храна и затова успешно се справят с високия холестерол. Консумирайки овесени ядки се предпазвате от сърдечносъдови заболявания и диабет.

 Чиа

Миниатюрните семенца са истинска суперхрана, използвана от векове – още за ацтеките се знае, че са преживявали завоевателските си походи, благодарение на запасите си от чиа. Това е изключително високо енергийна храна, от която ви е нужна супена лъжица-две дневно. Днес това е най-мощният вегетариански източник на омега-3 мастни киселини, като превъзхожда по съдържание на калций дори лененото семе, за сметка на по-малкото си натрий. Фибрите в чиата регулират кръвната захар, апетита и метаболизма.

Мака

Този вид ряпа отново е сред суперхраните на инките. Мака засилва имунитета, увеличава производството на всички видове хормони и при мъжете, и при жените – без никакви странични ефекти. Чудесен източник на здраве и дълголетие – действа подмладяващо и съдържа повече от 60 полезни за хранителни елемента и повече от 30 минерала. Препоръчва се по време на менопауза и при безплодие. Сваля нивото на лошия холестерол, бори се с остеопорозата, помага за повишаване на мускулната маса и др.


Още теми от Вкусно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане