GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Интересно / 10 неща, които никога да не правите, когато сте яд...

Здраве

Интересно

Интересно

10 неща, които никога да не правите, когато сте ядосани

10 неща, които никога да не правите, когато сте ядосани

Когато сте побеснели на нещо и излеете гнева си във Facebook, можете да се разкайвате горчиво за това, когато ядът отмине. Ако се впуснете в разгорещен спор, това само ще ви остави в още по-лошо настроение. Ако решите да угасите гнева с алкохол или да се качите зад волана, можете не само да се компрометирате, но и да станете опасни за себе си или за хората около вас. Затова ето списък с 10-те неща, които никога не бива да извършвате в гневно състояние, не и преди да възвърнете самообладанието, чувството за хумор и силата на духа си.

Не си лягайте гневни

Вероятно сте чували приказката: "като го преспиш, ще ти мине". Според експерти това не е вярно. Да отидете да спите ядосани може да усили или "запечата" гневните емоции, твърди изследване, проведено от "Journal of Neuroscience". Според изследването сънят запазва спомените, особено емоционалните. Ако сте си легнали гневни, после може с дни да чувствате дискомфорт, въпреки че споменът за детайлите около конфликта е изчезнал.

Недейте да шофирате

Управляването на моторно превозно средство, когато сте разярени, може да бъде много опасно. Изследвания показват, че ядосаните шофьори предприемат повече рискове и имат повече инциденти. "Когато сте ядосани, биохимически сте "заредени" за атака, така че това не е добър момент да шофирате" - категоричен е д-р Наранг от Санта Моника. "В допълнение, гневът изключва периферното зрение - вие се взирате само напред и може да не видите пешеходец или друга кола."

Не си "изливайте гнева"

Изливането на гнева може да изглежда като чудесна идея, но по-често води до проблеми. Хора, които прекарват само 5 минути на ден, четейки гневните оплаквания на някой друг, се ядосват повече и генерално са по-нещастни, твърди изследване на "Journal Cyberpsychology, Behavior and Social Networking". По-ранно проучване показва, че изливането на гнева не само не го намалява в конкретния момент, но увеличава вероятността за агресивно поведение в бъдеще. "Хората се чувстват валидизирани, когато излеят гнева си. Но не са по-малко ядосани" - казва Наранг.

Недейте да ядете

Успокояването на гнева чрез храна може да има няколко неблагоприятни последици, казва д-р Кати Грувър, автор на книги за балансиран живот. "Когато сме ядосани, най-често посягаме към нездравословни храни. Никой не се успокоява с броколи. Прибягваме към храни с високо съдържание на мазнини, въглехидрати и вредни мазнини" - казва тя. Според Грувър, когато сме ядосани, организмът е в състояние на стрес, известно като "борба или бягство". "Тогава храносмилателните органи не функционират нормално и това може да доведе до проблеми като запек или разстройство."

Не продължавайте да спорите

Оставането до последно в разговор, в който ви е трудно да контролирате гнева си, е много вероятно да ви накара да кажете неща, за които по-късно може и да съжалявате, казва д-р Кристин Алън, психолог и лайф коуч от Сиракуза. Освен това почти гарантирано е безплодно, защото при разгорещени спорове никой не слуша (а какво остава да приеме) аргументите на другата страна. Оттеглете се от разговора с намерение да се върнете отново в него, като поохладите страстите - което може да отнеме 10 минути или 10 дни. Използвайте това време да се успокоите и да помислите как да изразите мислите си ясно, а защо не и по по-съпричастен (но все пак категоричен) начин, който не е задължително да обижда противника.

Не публикувайте информация за конфликта си във Facebook

Когато сте ядосани, да опишете всички подробности за конфликта си с някои приятел, член на семейството, колега или шеф, и да го пуснете в пространството да го гледат стотици непознати, не е добра идея. "Онова, което разкриете за себе си или за близките си в публичното пространство, не може да се върне обратно" - казва Наранг.

Не пишете имейли

Горното се отнася и до изпращането на гневни имейли - не можете да ги върнете обратно след като натиснете бутона за изпращане. Ако не можете да устоите на изкушението да излеете своите гневни мисли в писмен вид, просто отворете документ в Word. "По този начин едновременно изливате гнева си и не ставате негова жертва" - казва Алън. Ако и след като гневът ви отмине, смятате, че виновникът си заслужава укорителните думи, изпратете писмото - но не преди да го прочетете отново на трезва глава поне ден след написването му!

Не пийте алкохол

Говорейки за "трезва глава", стигаме до следващото златно правило - никакъв алкохол! "Когато сте ядосани, автоматично се обръщате към алкохола за успокоение, но той не ви успокоява. Всъщност прави обратното" - казва Наранг. "Алкохолът може да помогне да превърнете гневните думи в дела, защото премахва контрола над импулсите. Това може да ви навлече огромни проблеми и да нараните хората около себе си - и всичко заради временна емоция, която ви е завладяла" - допълва той.

Не пренебрегвайте кръвното си налягане

Рискът от инфаркт и инсулт се увеличава в двата часа, следващи ядните изблици. Особено рисковано е това за пациенти, които вече имат проблеми със сърцето или медицинска история. Според проучване на "The European Heart Journal", рискът от сърдечен удар след гневен изблик се увеличава 5 пъти, а рискът от инсулт - 3 пъти. "Ако сте склонни към повишаване на кръвното, едно от най-разумните неща, които можете да направите, когато сте ядосани, е да го проверите" - казва д-р Брадли Бейл, сърдечен хирург. "Хората, които се ядосват, трябва да следят как кръвното им реагира. Ако се качва, трябва да работят усърдно, за да управляват гнева си - с упражнения, по-добър сън и биофийдбек техники."

Не се поддавайте на провокации

Да бъдете потърпевшата страна, когато някой друг е гневен, не е приятно. Опитайте се да не се поддавате на провокации, мислейки си колко сте ощетени и страдащи несправедливо сте в ситуацията, защото това не ви помага. Не влизайте в капана! Можете да успокоите и насрещната страна, но е много важно да запазите хладнокръвие. Започнете да говорите с ниво на емоцията, близо до това на гневния човек, и постепенно преминете към по-спокоен и стабилен тон. Но това не означава да влизате в рискови ситуации или да позволявате на всеки да си излиза гнева върху вас. В много ситуации можете просто да напуснете полесражението, без да изпитвате дори сянка от пораженчески чувства.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане