GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Вкусно / Супер храни / Хапваш ли по нещо зелено всеки ден...

Вкусно

Супер храни

Супер храни

Хапваш ли по нещо зелено всеки ден

Хапваш ли по нещо зелено всеки ден

Напоследък термините здравословно, правилно, балансирано хранене ни заливат отвсякъде. Морето от информация е необятно и често в това същото море хората, които не могат да плуват, се губят.

Затова днес искам да изместя леко фокуса от детайлите, в които всеки един от нас е навлязъл и да се фокусираме върху истински важните неща - защо е редно да пиеш вода, защо газираните напитки са вредни, какво ни причиняват химикалите в храните, кои са най-сериозните алергени днес, защо организмът ни страда и е в недостиг и т.н. Общовалидните истини. Тези, които са еднакви за всички, независимо от пол, възраст и здравословно състояние.

И сред всички тях, за мен лично през последните години като човек, плувал в най-дълбокото и преминал през години обучение по темата “храна”, изпъкна едно - да се научим да добавяме повече зелени храни в ежедневието си.

Причините, заради които се разболяваме, са две - недостиг на ценни вещества в организма и излишък от някои вещества в организма. Не случайно сред експертите по хранене се появи новият термин - “malnutrition” или “недохранване”. Но тук не говорим за реална липса на храна. Говорим за липса на ценни вещества, които да нахранят клетките. Защото ние сме клетъчни организми, а целта на храненето е да набавим ценни вещества за тях, не само да си напълним стомаха. Зелените храни се грижат до голяма степен да не попаднем в тази категория, като ни помагат да сме здрави и да набавяме на тялото си всеки ден витамините, минералите, антиоксидантите и ензимите, от които има нужда, за да се чувства добре.

Да сме здрави благодарение на Зелената вълна, вместо да се губим в необятното море. Вълната е позитивна. Тя не забранява. Само леко променя и надгражда. За някои хора вълната ще е първата стъпка. За други - естественото продължение.

Зелената вълна се отнася за всички зеленчуци, билки и подправки, които са зелени на цвят и стават за ядене - спанак, рукола, маруля, магданоз, мента, зелен лук и други. А причините, поради които тези храни е добре да бъдат част от ежедневието ни, са много. Нека видим някои от тях.

Те са изключително богати на хлорофил. През последните години са проведени редица изследвания с екстракт от хлорофил и е установено, че той е най-мощният антиоксидант или фитонутриент, познат на човечеството. Затова не е случайно, че сред най-полезните суперхрани са зелените. Фитонутриентът хлорофил придава зеления цвят на растенията. Притежава обаче и силно изявено детоксикиращо и регенериращо въздействие върху черния дроб, спомага за заздравяване на стените на храносмилателния тракт, помага при кожни проблеми, има противоракови свойства и др.

Всички зеленолистни зеленчуци са алкални и се грижат за поддържането на алкално-киселинния баланс в тялото, помагайки ти да си здрав.

Тревите съдържат и много вода, която пък се грижи да си добре хидратиран и допринася за красива кожа и коса.

Също така са богати на фибри. Фибрите имат способността да понижават усвояването на “лошия” холестерол, с което подобряват работата на сърцето.

Фибрите забавят бързото усвояване на въглехидрати, предотвратявайки рязкото покачване на кръвна захар и са от първа необходимост при хора с хипогликемия и диабет. Фибрите са и една от трите причини перисталтиката ти да работи нормално и да изхвърляш ненужните за организма вещества всеки ден.

Листните зеленчуци са особено богати на всички важни за организма витамини и минерали - калций, магнезий, фосфор, калий, манган, селен, витамините А, С, Е, К, фолиева киселина и др.

Примерно в 100 г магданоз се съдържат:

133 мг витамин С или 222% от дневните ти нужди,

8425 IU витамин А или 168% от дневните ти нужди,

1640 мкг витамин К или 2050% от дневните ти нужди!

Те са нискокалорични! На практика в тях почти няма калории и са подходящи за всеки, по всяко време, независимо дали иска да отслабне, да е здрав или и двете. В 100 г спанак има едва 23 калории, а в 100 г маруля - едва 15. Така една зелена салата от 200 г се превръща в най-нискокалоричното хранене за деня, при това в тези 200 г салата има почти всички необходими за организма ти ценни вещества.

Те са завършен протеин. Това не го очакваше, нали? Истината е, че в повечето зеленолистни присъстват всичките 8 незаменими аминокиселини, затова те се водят завършен протеин, за разлика от всички останали зеленчуци, където има само 7 от необходимите 8 аминокиселини.

Всички зеленолистни са с най-ниския възможен гликемичен товар за организма. Параметърът гликемичен товар показва ефекта от храната върху нивата на кръвната захар. Специална разработка на Нутришън Дата eГЛ е базирана на оптималния гликемичен товар, който може да поеме здрав човек и го фиксира на 100. Тоест комбинацията от всички хранения за деня не трябва да надвишават 100. В случая почти всички зеленолистни имат индекс 1. За сравнение 100 г бял хляб има гликемичен товар 50.

 


Още теми от Вкусно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане