GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Вкусно / Супер храни / Тайните съставки, които правят храната по-вкусна, ...

Вкусно

Супер храни

Супер храни

Тайните съставки, които правят храната по-вкусна, а нас по-здрави.

Тайните съставки, които правят храната по-вкусна, а нас по-здрави.

Както вече се досещате, днес ще си говорим за подправките. За тяхното многообразие, история, значение, за кулинарните им и най-вече - лечебни свойства!

В началото обаче бих искала да направя уточнение, че споменатите бульони, фиксове и прочие овкусители, които не идват от природата, не са подправки! Вярно е, че променят вкуса на храната както подправките, но те не са полезни, а тъкмо напротив! Натриевият глутамат, от който се правят подобни изделия, доказано действа като наркотик и води до пристрастяване. Предразполага към преяждане и създава усещане за изкуствен глад, стимулирайки центрове в мозъка. Затова овкусители с натриев глутамат се използват в големи количества от заведения за бързо хранене - за да увеличат количеството консумирана храна!

Но да се върнем към истинските подправки. Същинските подправки са с растителен произход, като в зависимост от това коя част от растенията се използва, се третират като зелените подправки, само като подправки, които са листа, семена, ядки, корени, или стрити на прах изсушени семена, ядки, кори, корени и др.

За зелени подправки се смятат всички, които представляват част от надземната част на растението и могат да се консумират и в прясно състояние. Почти всички зелени подправки могат да се сушат и ползват сухи, но не всички, които се ползват само изсушени (или изпечени) и стрити на прах, се използват като подправки в сурово състояние.

Повечето познати днес подправки са били пренесени по нашите земи от Китай, Индия и Персия през древността. Сред тях са популярните черен и червен пипер, чубрица, риган, готварска сол, босилек, шафран, канела, кимион, самардала, магданоз, бахар, дафинов лист, чимен. През римската епоха разпространението на подправките продължава и днес употребата им в кулинарията и като лечебно средство е повсеместна.

Подправките могат да подсилят и дори тотално да променят вкуса на едно ястие. Често тайната на една майсторска рецепта е именно в използваните подправки. Но много от подправките се използват и като овкусители на храна, и като билки. От своя страна, билките пък могат да служат като лекарствено средство - чрез сваряване под форма на чай, или консумирани в комбинация с други продукти.

Индийското учение за храната и здравето аюрведа счита подправките за лечебни средства. Всяка подправка си има своите лековити свойства и може да подобри не само качеството на храната, но и здравето на хранещия се! Счита се, че подправките подобряват храносмилането, стимулирайки храносмилателния огън, което на езика на модерната наука за храненето означава, че стимулират синтеза на храносмилателни ензими и подобряват кръвообращението. Добавянето на подходящи подправки към храната може да окаже същия ефект като приема на храносмилателни ензими.

Често пъти хората се оплакват от различни стомашни проблеми, които ефективно се повлияват от чайове с подправки, в повечето случаи, обичайни за всяка кухня. Например един много лесен за приготвяне чай е този от семена на кориандър, копър и кимион. ½ ч.л. от изброените семена се смесват с 4 чаши вода. Чаят се оставя да заври, къкри няколко минути и се прецежда. Ако се пие два пъти на ден, 30 мин. преди обяд и вечеря, значително намаляват проблемите с подуването на стомаха. През лятото към същия чай могат да се добавят прясна мента и сок от лайм, които имат охлаждащ и успокояващ ефект.

Освен под формата на чай, подправките помагат за облекчаване на стомашни проблеми и добавени към храната. Много хора се оплакват, че получават подуване на стомаха от бобови култури. Причината обикновено е във фитиновата киселина, която съдържат обвивките на малките бобчета. Тя ги предпазва от ненавременно покълване, но може сериозно да дразни стомаха. Ако предварително накиснете бобовите растения, сменяйки няколко водата по време на накисването, ще отмиете фитиновата киселина. След това при варенето добавете кимион, кориандър, копър и джинджифил и готвите на бавен огън. Така е малко вероятно да изпитате познатия дискомфорт от консумацията на бобови ястия.

Всъщност лабораторни тестове доказват способността на подправката куркума да подпомага лечението на ракови заболявания. Допълнително подпомага функцията на черния дроб, има антивъзпалителен ефект, подобрява състоянието на кожата и храносмилането. Д-р Андрю Уейл, основател и директор на Центъра за Интегративна Медицина в Аризона, САЩ, отбелязва, че куркумата подобрява балансирането на холестерола, повишава имунната система, а съвременни проучвания доказват успешното й приложение при третиране на Алцхаймер! Куркумата се съчетава много успешно с прясно изцеден сок от моркови.

Ако нямате навик да готвите с много подправки, започнете да опитвате и да експериментирате с тях. Купете си книга за подправки или готварски рецепти по системата аюрведа. Снабдете се с качествени подправки от специализиран магазин и ги дръжте в плътно затворени бурканчета, за да съхраните максимално качествата и аромата им. В началото добавяйте към ястията си по малко, докато небцето ви свикне с новите вкусове, постепенно увеличавайте количеството.


Още теми от Вкусно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане