GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Вкусно / Супер храни / Смокините...

Вкусно

Супер храни

Супер храни

Смокините

Смокините

Какво си хапваме с шепа смокини

Антиоксиданти


В смокините се съдържат различни антиоксиданти, но сладките плодчета са особено богати на фенолните съединения флавоноиди. По-голямото количество антиоксиданти се съдържат в кожата им – много повече, отколкото във вътрешността на плода. Колкото е по-тъмен на цвят сортът смокиня, толкова повече антиоксиданти съдържа, в сравнение с по-светлите сортове. Както можете да се досетите, пресните смокини съдържат по-голямо количество антиоксиданти, отколкото сушените. Всъщност някои фенолни съединения в пресните плодове по време на сушенето съвсем изчезват, или се трансформират в неантиоксидантна форма. Все пак и сушените смокини са добър антиоксидант, но не могат да се сравняват с други сушени плодове като примерно кайсиите, сините сливи и стафидите.

Освен това пресните смокини съдържат и малки количества от каротеноиди с антиоксидантни свойства – ликопен, лутеин и бета каротин. Интересното е, че каротеноидите се абсорбират по-добре, когато се приемат едновременно с малко количество липиди (мазнини). Затова смокини, към които са прибавени няколко ядки или пък парче сирене, са прекрасна здравословна закуска.

Фибри

И пресните и сушените смокини съдържат около 30% разтворими и 70% неразтворими фибри. Порция от 1/4 чаена чаша сушени смокини осигурява 10% от препоръчителния дневен прием на фибри за мъжете на възраст 19-50 години и 15% за жени в същата възрастова група. По принцип високото съдържание на фибри в хранителното меню се свързва с по-малкия риск от развитие на рак на дебелото черво. Разтворимите фибри могат да помогнат за нормализирането на нивото на лошия холестерол в кръвта, глюкозата и инсулина, което да подпомогне лечението на редица сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2. Колкото до неразтворимите фибри, те спомагат за поддържане добрата функцията на червата.

Витамини и минерали

Сушената смокиня също се отличава с по-високо съдържание на различни хранителни вещества, включително фибри, калий, калций и желязо, спрямо изсушените червени боровинки, фурми, стафиди и сливи. И в пресните и в сушените смокини се съдържа умерено количество витамини, сред които преобладават количествата на витамин К, А, В1 и В6.

Таблица

 

 

Вещество      

Къде се съдържа най-много

Витамин А      

Сушени смокини

Витамин К      

Сушени смокини

Витамин В1 (тиамин)         

Пресни смокини

Витамин В5 (пантотенова киселина)      

Пресни смокини

Витамин В6 (пиридоксин)

Пресни смокини

Калций         

Сушени смукини

Мед              

Пресни и сушени смокини

Желязо         

Сушени смукини

Манган          

Пресни и сушени смокини

Магнезий      

Сушени смукини

Калий          

Сушени смукини

Калцият в смокините

Въпреки че сме възприели млечните продукти за основен източник на калций, сушените смокини съдържат повече от него, отколкото други плодове. Въпреки това наличността на калций на някои растения е променлива, защото някои естествени вещества от растителен произход (като фитиновата киселина и оксалатите) намаляват усвояването на този минерал от организма.

Ползи за организма

Знаете ли, че смокинята, макар и много по-сладка, не съдържа повече калории, отколкото ябълката или сливата? Освен това съдържаните фибри, нишесте, органични киселини, белтъчини и мазнини, витамините А, В и С, каротин, калций, магнезий, натрий и калий я превръщат в истинско лечебно средство за организма.

Витамините A и B ефективно защитават кръвоносните съдове и дихателните пътища. Витамин C помага за зарастването на рани и е естествено средство срещу стареенето. Смокинята освен това ни подсигурява добър тонус, енергия, като подпомага възстановяването на тялото след боледуване.

Наличните в сладкото плодче минерали и микроелементи също са важни и необходими за здравето – те укрепват костите и стимулират растежа при децата, подсигуряват добрата невромускулната функция на организма.

Знаете ли, че смокинята, макар и много по-сладка, не съдържа повече калории, отколкото ябълката или сливата? 

Витамините A и B ефективно защитават кръвоносните съдове и дихателните пътища. Смокинята освен това ни подсигурява добър тонус, енергия, като подпомага възстановяването на тялото след боледуване. Съдържаният витамин C помага за зарастването на рани и е естествено средство срещу стареенето.

Наличните в сладкото плодче минерали и микроелементи също са важни и необходими за здравето – те укрепват костите и стимулират растежа при децата, подсигуряват добрата невромускулната функция на организма.

Кой трябва да внимава

Смокинята наскоро бе обвинена, че има връзка със синдрома на оралната алергия. Това заболяване представлява алергична реакция към някои протеини, съдържани в различни плодове, зеленчуци и ядки, и може да засегне предимно хора с алергия към полени. Така че, когато някои хора, алергични към полените от бреза, консумират пресни смокини, могат да получат неприятна реакция на организма – сърбеж, парене в устата, устните и гърлото. Симптомите могат да се появяват и да изчезват в рамките на минути след консумацията на храната-дразнител.

Скорошно проучване на френски учени показа, че по-голямата част (78%) от хората, страдащи от алергия към бреза и към цветен прашец, дават положителен резултат на тест за алергия към пресни смокини, спрямо 10% към сушените. Смокините съдържат протеини, наречени пептиди, които имат голяма прилика с алергенните протеини на бреза, което обяснява връзката между двете алергии. Ако липсват други симптоми, тази реакция не е много сериозна и не е задължително консумацията на смокини задължително да се избягва. Въпреки това ви препоръчваме консултация с алерголог, който да изследва реакции на организма ви към различни храни и да прецени налагат ли се специални мерки.

Алергия към сулфити


Сулфитите са сред деветте най-разпространени причинители на хранителни алергии. Консумирането им може да предизвика много сериозни реакции при хора, алергични към тях. Сулфитите са естествено срещащи се вещества в храните и в тялото, но също така се продават и като хранителни добавки – използват се като консерванти. Подобно на други сушени плодове, смокините могат да съдържат сулфити, затова е важно за хората, алергични към тях, да четат етикетите на храните. Въпреки това обаче, е възможно да попаднете на храна с необозначено на етикета съдържание на сулфити, така че бъдете внимателни.

Синдром на раздразнените черва

Синдром на раздразненото черво се характеризира с различни отклонения от нормалната дейност на храносмилателната система и симптоми, включително болки в корема, газове, промени в навиците на червата, гастроезофагеален рефлукс, диспепсия. Страдащите от този синдром могат да изпитват непоносимост към някои пресни плодове (ягоди, малини, боровинки) и сушени плодове (смокини, фурми, сини сливи). Въпреки че приемът на фибри се препоръчва за нормализиране на чревната проходимост, при наличие на този синдром трябва да обърне внимание на смокините, тъй като е възможно пациентът да има хранителна непоносимост към тях.

 


Още теми от Вкусно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане