GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Интересно / Правилно комбиниране на храните...

Здраве

Интересно

Интересно

Правилно комбиниране на храните

Правилно комбиниране на храните

Правилното комбиниране на храните у нас е по-познато като разделно хранене и се използва основно като диета. Трябва да знаете обаче, че това не е диета, която винаги работи, просто защото човек може да се храни разделно и пак да прекалява с количеството храна. Като цяло има ефект при хора, които покрай разделното хранене, елиминират даден продукт от менюто си, например спестяват си хляба към готвеното ястие с картофи, започват да хапват по-малко сладко и т.н.

От здравословна гледна точка обаче, правилното комбиниране на храните все пак е една от най-важните предпоставки за добро храносмилане и ненатоварване, излишно на храносмилателния тракт, затова и всеки специалист по хранене ще ви каже, че е добре да се храните по този начин. Или поне да се стараете 70% от ястията ви да са добре комбинирани.

Проблемът с твърде смесената храна е, че по този начин увеличаваме сериозно времето, необходимо за смилането и източването й от стомаха, а това само по себе си може да доведе до ферментации и гнилостни процеси в червата. Откъдето и най-честата симптоматика - подуването на корема. Затова, ако сте решили да пробвате да се храните по този начин, ето и основните постулати, които да ви помогнат да се справите със задачата.

Преди да ви обясня кои са добрите комбинации, ще се наложи леко разшифроване на основните категории храни и най-вече на зеленчуците, които попадат в 2 категории – скорбялни (нишестени) и несъдържащи скорбяла зеленчуци. Важно е да научите разликата между двете, защото едните като цяло се комбинират добре с всичко, за разлика от другите.

Скорбялните зеленчуци са картофи, ориз, пшеница, всички зърнени и бобови храни. Например хляб, паста, боб, леща, царевица, грах, картофени манджи и т.н. Този вид зеленчуци не се комбинират добре с останалите категории храни и точно с тях българинът допуска най-голямата си грешка, защото те присъстват на всяко негово хранене. Това не означава да не консумирате хляб, а да знаете с какво се комбинира най-добре и с какво не, за да не предизвиква допълнителни здравословни проблеми.

Несъдържащите скорбяла зеленчуци се комбинират перфектно с всичко. Това са зеленчуците, които е редно да преобладават в начина ви на хранене и да присъстват на масата към всяко ястие. Подобни зеленчуци са всички зеленолистни като зелена салата, спанак, рукола, айсберг, както и тиквички, краставици, зеле, броколи, карфиол, аспержи, брюкселско зеле, моркови, патладжани, цвекло, всички пресни и сушени подправки и т.н.

Извън видовете зеленчуци, основните категории храни са месо, млечни, зърнени и бобови, зеленчуци, яйца, ядки и семена, плодове и голяма част от тях не е добре да се комбинират една с друга. Единствената категория храни, която може спокойно да се комбинира с всичко, са несъдържащите скорбяла зеленчуци, затова и няма как да сбъркате, ако хапвате всичко със салата. Например, месо със салата, риба със зеленчуци и т.н.

А сега, след като разделихме основните категории зеленчуци и видяхме кои са основните категории храни, нека видим и кое с какво се комбинира най-добре и кои комбинации е добре да избягвате.

 

Добри комбинации

Месо, риба, морски дарове със зелени и несъдържащи скорбяла зеленчуци, например, риба с броколи на фурна.

Млечни със зелени и несъдържащи скорбяла зеленчуци, например зелена салата с козе сирене.

Яйца със зелени и несъдържащи скорбяла зеленчуци, например омлет с чушки.

Скорбялни зеленчуци със зелени и несъдържащи скорбяла зеленчуци, например хляб с лютеница и салата.

Ядки със зелени и несъдържащи скорбяла зеленчуци, например броколи с кашу.

Растителни мазнини с всички видове зеленчуци.

Животински мазнини с всички видове животински и растителни продукти.

 Сравнително добри комбинации

Различни видове животински продукти, например комбинация от меса, яйца със сирене и т.н.

 Лоши комбинации

Месо, риба със скорбялни зеленчуци, например мусака (месо + картофи) или боб с наденица и хляб.

Млечни със скорбялни зеленчуци, например паста, пица и т.н.

Плодове и захари със скорбялни зеленчуци, например повечето десерти - бяло брашно, захар и плодове.

Плодове и захари с всички видове животински продукти, например диня със сирене.

Плодовете и захарите са най-честият причинител на ненужни ферментации в стомаха и червата, затова е добре да се консумират самостоятелно или 30 минути преди хранене, защото приети след хранене като десерт, започват да ферментират в стомаха и пречат за разграждането на цялото ястие преди тях. Единственото изключение е ананасът, който спомага за разграждането на храните, защото съдържа голямо количество от ензима бромелаин.

По време на хранене приемът на напитки също е добре да бъде намален до половин чаша на стайна температура. Студените напитки стопират храносмилателния процес и забавят сигнала към мозъка за пълен стомах. Затова, когато пиете студено безалкохолно, бира или студено бяло вино с храната, то тя остава неразградена за по-дълго и ядете повече от необходимото. Оттам и теорията за биреното коремче, чийто виновник не е самата бирата, а храната, която върви с нея.

Извън правилното комбиниране на храните, има и още няколко предпоставки за добро храносмилане, които е редно да вземете под внимание за най-добри резултати и те са:

Хранете се бавно. Това е особено валидно за растителната храна, която консумирате и която се смила само и единствено от храносмилателните ензими, намиращи се основно в слюнката. Затова е важно е да се научите да се храните бавно, да дъвчете и да ослюнчвате храната си. Помнете винаги, че храносмилателният процес започва в устата и ако искате да извлечете максимума от ценните вещества в храните и да не разчитате на хранителни добавки - трябва да се фокусирате върху дъвченето и ослюнчването. Знайте също, че това е валидно дори и за приема на смутита, крем супи и пюрета. Това, че нещо е смляно, не означава, че е разградено.

Второ, консумирайте тежките за храносмилане храни само след накисване, покълване или ферментиране. Природата е направила всичко възможно да защити някои храни от изяждане и нашият организъм не може да се справи с тях по друг начин. Това са зърнени, бобови, млечни, ядки и семена.

На трето място, не приемайте ледено студени напитки с храната. Това може да са бира, газирани напитки, както дори и вода с лед. Студените напитки могат да стопират или затруднят много храносмилането, затова е добре да ги оставите за периода между храненията, а не по време на обяд или вечеря. Добре е също така студените напитки или храни, като смути или сладолед, да са изнесени на самостоятелно хранене, а да не идват под формата на десерт след основното.

Четвърто, опитайте се да спазвате рутина в храненията и да закусвате, обядвате и вечеряте горе-долу по едно и също време всеки ден. Така организмът ще свикне кога му подавате храна и ще започне да се подготвя, като стимулира производството на повече ензими и бетаин, което автоматично означава повече разградена храна и по-здраво тяло. Рутината в храненията се отразява изключително добре и на фигурата, като има множество изследвания, доказващи, че при равен брой калории за деня, групата, която се храни по график, сваля повече килограми, от тази, която яде в хаотични часове. 

И на последно място - не се хранете, когато сте стресиран, ядосан или притеснен. Ние, българите, не случайно казваме в такива ситуации: "Стомахът ми е свит на топка". Той наистина е и буквално ви казва: "Недей да ядеш, нямам сили за тази храна". Проблемът е, че когато сте стресирани, организмът ви се намира във fight or flight response, или в режим "бий се или бягай", и всички сили са съсредоточени в крайниците - ръце, крака и мозък. Това е състояние, при което храносмилането не е приоритет и реално такова не се случва. Затова и много хора свалят или качват много килограми, когато са стресирани за дълъг период от време.

И в резюме, дайте си време и се научете да комбинирате правилно храните, да се храните бавно, да накисвате и ферментирате някои храни, да превърнете храненията в спокоен ритуал и никога няма да имате проблеми със стомаха. Успех!


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане