GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Интересно / Неправилното хранене...

Здраве

Интересно

Интересно

Неправилното хранене

Неправилното хранене

Д-р Мариян Иванов е основател и собственик на Медицински Център “Фитолек“. Специалист по вътрешни болести и преподавател по хомеопатия към Европейска школа по клинична хомеопатия. Автор на формули на хранителни добавки, одобрени и произвеждани за България във Франция. 

Д-р Иванов, декември и януари са сред месеците с най-много празници – прекалява ли българинът с храната?

Качеството и количеството на консумираната храна е въпрос на личен избор. На базата обаче на мои наблюдения, на места с ол инклузив обслужване, където има хора от различни националности, мога да кажа, че българите определено са сред най-лакомите.

А кои напитки са по-вредни според вас – алкохолните или газираните?

Зависи от напитките. Отдавна е доказано, че газираните напитки, особено ако са с оцветители, овкусители, консерванти, изкуствени подсладители и т.н., са вредни за здравето. Що се касае до алкохола, може да се каже, че там видът и количеството на напитката определят дали се касае за лекарство или отрова. До 30-50 милилитра качествен концентрат, в зависимост от пола, възрастта и здравословното състояние, или чаша-две червено вино определено носят повече полза, отколкото вреда.

Кои храни смятате за най-тежко смилаеми?

Категорично това са животинските мазнини, както и някои изкуствено получени „хранителни” вещества като хидрогенираните растителни мазнини, съдържащи се в твърдия маргарин, например. В своята еволюция човешкият организъм не е изработил механизми да усвоява такива вещества и те не само че са трудно смилаеми, но са и направо вредни. Разбира се и тук трябва да се държи сметка за индивидуалната поносимост и чувствителност към определените хранителни съставки. Много хора например не понасят глутена, белтъка на кравето мляко (под една или друга форма), бобовите култури, зелето и др.

Каква е златната среда по отношение на празничната трапеза – какъв е здравословният баланс на различните видове храни?

Начинът на хранене както през празничните, така и през делничните дни, може да бъде сериозна предпоставка за здраве, стройна фигура и активно дълголетие, но също и за обратното. За да ни подпомогнат в стремежа ни към здравословно хранене, диетолозите отдавна са разработили т.нар. хранителна пирамида, отразяваща какво трябва да бъде качеството и количеството на консумираната храна. В основата на тази верига са плодовете и зеленчуците, по възможност с минимална кулинарна обработка или без такава, ядките, семената и пълнозърнестите храни. На върха на пирамидата, което означава, че трябва да се консумират най-рядко и в най-малки количества, са животинските мазнини, тестените и захарните изделия... Днес диетолозите лансират и т.нар. суперхрани. Те са наречени така, заради изключително големия им принос за човешкото здраве. Към тях спадат някои видове водорасли като хлорела и спирулина, определени видове гъби като рейши и шийтаке, а също и плодове като годжи бери, акай бери, облепиха и други.

Кои симптоми бихме могли да отдадем на снощната тежка вечеря?

Пак в зависимост от индивидуалното състояние на човека, тук можем да включим оплаквания от страна на стомашно-чревната и жлъчно-чернодробната системи – киселини, газове, болки и/или чувство за тежест в корема, гадене, повръщане, неприятен вкус в устата и т.н. Но също така и мигрена и оплаквания, свързани с нервната система, със сърцето и съдовата система, с обмяната на захарта и пикочната киселина и т.н.

Можем ли сериозно да застрашим нашето здраве, ако прекалим с дадена храна?

За щастие това е рядкост, ако става въпрос за еднократно прекаляване – тук не става въпрос за рекорди на Гинес по надяждане и надпиване или за тежки хранителни алергии, например. По-сериозните здравословни проблеми идват от системни хранителни грешки в продължение на месеци и години.

Закуската ли е наистина най-важното хранене на деня?

Да, наистина е така. Всички знаем поговорката „Закуската изяж сам, обяда раздели с приятел, а вечерята дай на врага”. Все пак не бива да бъдем догматици и трябва да се съобразяваме с индивидуалните особености и нужди на организма.

Препоръчайте няколко прости правила, които да спазваме, за да не затрудняваме дейността на стомашно-чревния тракт с неправилно хранене.

-          Да се придържаме към хранителната пирамида, за която стана въпрос по-горе.

-          Да се храним по-често, като приемаме по-малко количество храна, а не да чакаме да огладнеем сериозно и чак тогава да седнем на трапезата.

-          Да не пренебрегваме закуската и да не прекаляваме с вечерята. Последното хранене е препоръчително да бъде поне 2-3 часа преди лягане за нощен сън.

-          По възможност е добре да направим лека разходка след хранене, като тази разходка е особено препоръчителна след вечеря.

-          Да избягваме храните полуфабрикати и да не се залъгваме между храненията с т.нар. храни боклуци – чипсове, снаксове и т.н.

-          Да приемаме ежедневно поне 1,5-2 литра вода, като това е желателно да става не по време на хранене, както правят мнозина, а между храненията.

-          За да осигурим добро храносмилане и усвояване на хранителните вещества, е желателно да използваме широко в кухнята подправки като мащерка, чубрица, джоджен, куркума, джинджифил, канела и други.

Ако неправилното хранене вече е причинило щети – кои симптоми трябва да ни алармират да потърсим помощта на специалист?

Оплакванията, свързани с неправилното хранене са най-различни, в зависимост от това кои са „слабите“ места на всеки от нас, какво е наследственото ни предразположение към едни или други болести, с какво прекаляваме – сладки или солени храни, животински мазнини, алкохол и т.н. и др. При нужда, не се колебайте да се обърнете към лекар, прилагащ в своята практика хомеопатия и фитотерапия. Съществуват редица хомеопатични лекарства и лечебни растения, с помощта на които могат да бъдат подобрени храносмилането и обмяната на веществата, да бъде редуциран повишения апетит и да се елиминират излишните килограми и течности от организма. С фитотерапия и хомеопатия могат да се повлияят и заболявания, свързани с неправилното хранене като подагра, хиперхолестеролемия, чернодробна стеатоза, нарушена въглехидратна обмяна, високо кръвно налягане и исхемична болест на сърцето, гастрит, колит, язва, артроза, затлъстяване, целулит и много други. Основното предимство на хомеопатията и фитотерапията е, че те стимулират отключването на собствения оздравителен потенциал на организма, без това да е свързано с каквито и да било странични действия или противопоказания.


www.phytolek.com

Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане