GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Интересно / Най-разпространените митове за храната бяха опрове...

Здраве

Интересно

Интересно

Най-разпространените митове за храната бяха опровергани

Най-разпространените митове за храната бяха опровергани

Здравословното хранене в наши дни напомня на модата - тенденциите като че ли постоянно се сменят и онова, което е било отричано до вчера, днес е най-препоръчвано. Именно поради това екипи от учени постоянно работят не само по посока на откриването на нови суперхрани, но и за да разбият митове, които в модерния свят са приемани с почти религиозна убеденост. Ето най-разпространените от тях тук:

1. Яденето на паста води до напълняване

Тъй като отричането на въглехидратите в момента се вихри с пълна сила (за разлика от преди 30-тина години, когато на спазващите диета е препоръчвано да ядат САМО въглехидрати и да избягват мазнини), пастата е слагана в една категория с белия хляб и останалите продукти от рафинирано брашно. Повечето производители на паста обаче твърдят, че благодарение на уникалната си структура, въглехидратите от пастата се усвоява по-бавно от същото количество бял хляб. Учени разкриха, че ако се консумира "ал денте", пастата всъщност има същия гликемичен индекс като елда и кафяв ориз - така че аргументът, че тя освобождава бавно въглехидратите и ни кара да се чувстваме сити за по-дълго време, има основания. Освен това е много по-апетитна от повечето видове пълнозърнести спагети.

2. Фурмите са новата захар

Благодарение на усилията на гурутата на здравословното хранене, ние често предпочитаме да ядем десерти с плодова захар или фурми, вместо с бяла захар. В същото време обаче много хора твърдят, че за организма няма никаква разлика дали поема сладостта от фурми или захар, както и че сушените плодове като цяло съдържат толкова много, че всъщност ни карат да напълнеем точно така, както и консумирането на понички. Но истината е, че ако говорим за употребата им в сладкиши, за еднакво количество, фурмите съдържат 68% захари, за разлика от бялата захар, която съдържа 100%. Фурмите също доставят сладостта в комбинация с разтворими фибри, които пречат на захарта в тях да повишава рязко инсулина в кръвта. Те съдържат също желязо, калий, витамини от групата В и др. Вярно е, че фурмите съдържат повече захар, отколкото всеки друг плод, но ако ги употребявате като заместител на захарта в кексове и торти, а не вместо други плодове, те са прекрасни за постепенното намаляване на употребата на захар в ежедневието и за привикване на небцето.

3. Червеното месо е убиец

Върху месото е сложено клеймо от почитателите на здравословното хранене и споровете за употребата му в интернет често прерастват в драматични скандали. Дали Майката Природа е психопат, който е проектирал червеното месо така, че да съкрати продължителността на човешкия живот? Богато на есенциални мазнини и пълноценни протеини, витамини и минерали, червеното месо е изключително хранително. Много често проучванията за вредата му се базират на не особено убедителни доказателства, извлечени от ненадеждни анкети. Проблемът с голяма част от месото в магазините, особено в САЩ, е, че то е пълно с хормони и антибиотици, давани на животните, за да растат по-бързо. Може и да е трудно да се преглътне, но солидно изследване, което доказва недвусмислено, че червеното месо е убиец, все още не е направено. Така че засега органичното месо от свободно отглеждани и хранени с трева животни остава в менюто.

4. Само веган храни могат да бъдат суперхрани

Когато говорим за суперхрани, винаги мислим за кейл, киноа или годжи бери. Никой не отрича техните достойнства, но учени ни карат да се замислим за суперхрана, която хората са ползвали още от пещерните времена - костният бульон. Проучвания показват, че костният бульон може да бъде евтина и домашно приготвена алтернатива на много хранителни добавки. Той съдържа важни за здравето на тялото минерали като калций, магнезий и фосфор. Разтвореният материал от хрущялите и сухожилията е естествен източник на хондроитин и глюкозамин, продавани като хранителни добавки срещу артрит. Костният бульон освен това е идеален начин всичко от животното да влезе в употреба и това го прави част от отговорния подход и уважението към храната. Освен това е незаменим за сгряване не само на тялото, а и на душата, при настинки и грип.

5. По-добре да консумираме обезмаслено мляко

След като документални филми алармираха, че обезмасляването на продуктите се случва за сметка на добавянето на въглехидрати и захар към тях, за да се запазят вкусовете им качества, обезмасленото мляко трябва да слезе от модния подиум. Проучване от миналата година показва, че хората, които консумират пълномаслени млечни продукти, е по-малко вероятно да развият "метаболитен синдром" - комбинация от диабет, високо кръвно наляваге и затлъстяване, свързано с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания и инсулт. Така че, ако имате желание да консумирате млечни продукти, спрете дестилираната бяла вода и се върнете към органичното, нехомогенизирано прясно мляко - особено ако можете да си доставите такова с доказан произход. Козето мляко се усвоява по-добре от хората, отколкото кравето, а ферментацията му в кисело мляко ни снабдява с незаменими пробиотици и полезни бактерии.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане