GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Здрави и красиви / Лято, слънце и... хлорофил...

Здраве

Здрави и красиви

Здрави и красиви

Лято, слънце и... хлорофил

Лято, слънце и... хлорофил

За мен всичко започна през едно горещо лято преди около 5 години, когато със съпруга ми решихме да изкараме лятната си почивка в района на Екватора. Температури от порядъка на 25-30°С целогодишно, силно слънце и океан. Мечтата на всеки човек... освен ако, разбира се, не е със снежно бяла кожа като моята.

Откакто се помня връзката ми със слънцето винаги се е клатушкала между любовта и омразата. Обичам да ми е топло и слънцето да ме напича и мразя моментите след това, когато съм червена като рак и всяка точка по тялото ми боли. Затова и мисълта, че ще бъда изложена на парещото слънце толкова близо до Екватора, си беше предизвикателство, което ме накара да проучвам, тествам и купя всички налични кремове, мазила и тайни рецепти против изгаряне, налични на пазара.

Първият ден на плажа се оказа не толкова страшен, колкото си мислех, особено в сравнение с горещините по плажовете в България. Все пак 25°С не са като 40 и температурата се оказа изключително приятна, без чувството на силна жега, с което бях свикнала от родните ни плажове.

Оттам и неразумно звучащото на пръв поглед решение да си спестя слънцезащитния крем. И огромната изненада още същата вечер.

Аз - с приятен лек загар, без нито един изгорял участък по кожата. Съпругът ми - зачервен, изгорял и трескаво обикалящ аптеките на острова в търсене на облекчаващ еликсир. Разликата между двама ни си остана загадка и в следващите няколко дни, през които аз продължих да не използвам крем против слънце без да изгоря, а съпругът ми продължи да изгаря. Ден след ден. Докато не попаднах случайно на информацията, която разбули мъглата - тайната се оказа хлорофилът.

Оказва се, че достатъчното количество на хлорофил в менюто за дълъг период от време помага на организма да се справи по-добре със слънчевата радиация и да я неутрализира. И обратното - липсата на хлорофил в менюто означава по-трудно усвояване на витамин D от слънцето и по-силна реакция към слънчевата радиация.  Факти, които днес са доказани от две големи изследвания, проведени от Медицинския университет на Хюстън и Медицинския център към Колумбия Юнивърсити в Ню Йорк.

Според изследователите всичко започва през далечните два милиона години преди новата ера, когато човек е започнал да се... обезкосмява. Да, знам, че първоначално изказването звучи странно, но замислете се за момент каква е разликата между нас и повечето животни като котки, кучета, примати, хищници, тревопасни и т.н. - те имат сериозно окосмяване по цялото тяло, а ние - не. И според изследователите това е бил един от повратните моменти в човешката история, адаптация на организма, свързана с оцеляването - тялото ни се е научило да усвоява слънчевата енергия чрез кожата.

От друга страна, знаем също така, че преди два милиона година човек е бил hunter-gatherer или "ловец и берач" и се е хранел основно с диви треви, билки, кореноплодни и понякога месо. Досега обаче не сме и подозирали, че между горните две връзка има.

Оказва се, че достатъчното количество хлорофил в диетата позволява на човешкия организъм да извлече повече ATP енергия, когато в допълнение към храната сме изложени и на слънце. Или казано по друг начин - за да усвоим и използваме по-пълноценно слънчевата енергия, в менюто ни трябва да присъства изобилие от хлорофил. И без да задълбавам по темата какво е ATP, ще кажа само, че от него зависи скоростта, с която клетките ни се подновяват, съответно когато производството на ATP е компрометирано от лоша диета, стрес и възпалителни процеси - ние остаряваме по-бързо. Когато пък в менюто ни има достатъчно хлорофил и сме изложени на слънце - процесът става обратим.

Всъщност, заключението на изследователите гласи: комбинацията от излагане на слънце и консумацията на тъмно зелени зеленчуци богати на хлорофил, се свързва с по-добро здраве, повече енергия, намален ефект от слънчевата радиация и по-дълъг живот с цели 17%!

Затова не е случайно, че хората, които започват да консумират повече зелени салати, зелени смутита и зелени фрешове, се чувстват значително по-добре.

Колкото по-концетриран е източникът на хлорофил, толкова по-бърз и силен ефект има зеленолистното, затова и личната ми препоръка е поне няколко месеца преди лятната почивка, да наблегнете на:

  • дивите зеленолистни като дива рукола, тученица и др.
  • билките, като магданоз, копър, мента и др.
  • зеленолистните зеленчуци, като маруля, спанак, рукола, кейл и др.
  • тъмно зелените зеленчуци, като броколи.
  • водораслите.

 Приемът на достатъчно хлорофил по време на самата почивка също е важен, но помнете, че храните не са медикаменти и действат с натрупване. Затова не може да се разчита на бърз ефект от тях след кратък прием.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане