GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Вкусно / Супер храни / Как да съхраним изобилието от сурови зеленчуци и п...

Вкусно

Супер храни

Супер храни

Как да съхраним изобилието от сурови зеленчуци и през зимата

Как да съхраним изобилието от сурови зеленчуци и през зимата

Много изследвания доказват огромните ползи за организма от консумацията на храни, съдържащи млечно-кисели бактерии, като се твърди, че много добре се повлияват състояния като колит, запек, диария, газове, проблеми с венците и висок холестерол. А изследвания през последните години показват позитивен ефект на пробиотиците дори и за диабет I и II, аутизъм, наднормено тегло, автоимунни заболявания и проблеми с функциите на черния дроб, бъбреците, пикочния мехур и дори някои форми на рак.

Когато говорим за ферментация обаче не бива да мислим само за млечни продукти, а точно сега, в сезона на най-голямото изобилие от различни зеленчуци, да помислим как да съхраним и тях, с помощта на метода, използван през вековете - домашното ферментиране.

В най-общ смисъл, ферментацията е процес, при който определени субстанции (захар, лактоза, въглехидрати), поставени в подходящите условия, се разграждат с помощта на бактерии, мая или други микроорганизми. Този процес, освен че запазва зеленчуците за месеци напред, увеличава драстично и съдържанието на ценни вещества в храните и ги прави по-лесно смилаеми и усвоими от нашия организъм.

 Най-лесният начин за ферментиране на малки количества зеленчуци в домашни условия

Измивате и нарязвате на ленти или кръгчета зеленчуците. Зеленчуците, които ферменират, най-често са зеле, краставици, моркови, зелени домати, чесън, лук, зелен боб, цвекло, репички и др.

Подреждате в буркани и добавяте билки и подправки по ваш вкус. Подходящи са цвят на копър, черен пипер на зърна, маково семе и синапено семе.

Кипвате вода на котлона и добавяте към нея сол на кристали (каменна или морска).

На 1 литър вода се добавят 30 г сол или 2 супени лъжици.

Бъркате, докато се разтвори добре солта и след това оставяте водата да се охлади.

Когато водата се охлади до стайна температура, заливате с нея зеленчуците, докато не ги покриете напълно. Не бива да има видими зеленчуци, защото ще започнат да развиват мухъл!

Добавяте тежест, за да ги държи под вода. Добър вариант е листо от зеле или плик пълен с вода. Покривате буркана, за да не попада в него прах, но без го затваряте плътно.

Подреждате бурканите на поднос, защото в процеса на ферментация може да започне да излиза вода от тях и оставяте някъде на стайна температура, за да започнат да ферментират. Процесът отнема от 3 до 7 дни, като след 3-тия е добре да започнете да дегустирате и да спрете ферментацията в момента, в който вкусът ви допада.

Когато зеленчуците достигнат желания вкус, ги затваряте плътно с капак и прибирате на студено – в хладилник, мазе или студен гараж, за да спре процесът на ферментация.

Voila! Имате домашно приготвени пробиотични зеленчуци, супер вкусни и пълни с ензими!

 

КАРЕ:

Плюсовете на домашната ферментация са много, но ако трябва да ги обобщим:

- зеленчуците остават сурови

- богати са на пробиотици

- съдържанието им на ценни вещества е увеличено

- съдържанието им на ензими е увеличено

- имат алкално pH


Още теми от Вкусно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане