GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Как да се възстановим от вредните ефекти на тютюно...

Здраве

Интересно

Как да се възстановим от вредните ефекти на тютюнопушенето и алкохола?

Как да се възстановим от вредните ефекти на тютюнопушенето и алкохола?

Без съмнение, най- добре е да се откажем от този самоубиващ ни навик, но в следващите редове ще се опитам да изредя някои трикове.

1. Наблегнете на флавоноидите

Храните, които съдържат флавоноиди (катехин, епикатехин, кверцетин и кемпферол) имат антиоксидантни и противовъзпалителни свойства и така могат да бъдат полезни за защита на белите дробове при пушачите и бившите пушачи. Храните, съдържащи катехини, включват ягоди, зелен и черен чай, брюкселско зеле и ябълки. Кверцетинът може да се намери във фасула, лука и ябълките.

2. Осигурете си разнообразие от плодове и зеленчуци

Според проучване, публикувано в Cancer Epidemiology, редовната консумацията на  плодове и зеленчуци, може да намали риска от рак на белите дробове при настоящи пушачи.

3. Витамин А

Храните, които изобилстват на витамин А, могат да намалят риска от развитие на белодробни заболявания, като емфизем. Сайтът за Натурални лечения (Natural Remedies Cures) публикува проучване, ръководено от проф. Ричард Байбът от университета в Канзас, което показва, че плъховете, изложени на цигарен дим, демонстрират витамин А дефицит. А плъховете, поставени на лишена от витамин А диета, развиват бързо емфизем – белодробно състояние, често асоциирано с пушенето. В американския Journal of Nutrition проф. Байбът публикува заключение, базирано на цитираните по-горе проучвания, а именно бензопиренът – канцроген в цигарите, може да доведе до витамин А дефицит. Храни като моркови, тиква, папая, пъпеш са богати на витамин А и могат да компенсират този недостиг.

4. Тренирайте

Практикуването на упражнения ускорява сърдечната дейност, разширява съдовете и увеличава циркулацията на кръв във всички части на тялото. Така белите дробове се изчистват от остатъчния дим.

Движението също намалява риска от развитие на рак на белия дроб. Проучване от 2006 г. показа, че жените пушачки имат относително по-нисък риск от развитие на белодробен рак, ако са физически активни.

5. Дишайте дълбоко

Правете дълбоки вдишвания винаги, когато се сетите. Вдишвайте и издишвайте дълбоко – това освобождава токсините, които могат да са се натрупали в организма и белите дробове, и повишава енергийните нива. Сутрешна дихателна гимнастика след събуждане е един чудесен начин, за да противодействаме на вредните ефекти от тютюнопушенето.  

6. Пийте вода

Тялото има нужда от постоянна рехидратация. Пушенето несъмнено състарява и това се дължи най-вече на обезводняването на кожата.

Казваме си „Наздраве“ , когато вдигаме тост, въпреки че алкохолът е субстанция, която вреди на здравето.

Рисковете за здравето, които се преписват на алкохола, се дължат на прекомерната му консумация, която уврежда черния дроб и причинява редица заболявания. Прекаляването с алкохола, дори и не ежедневно, води до оплаквания като главоболие, мускулни болки, умора, гадене и повръщане. При постоянна употреба на алкохол се увреждат редица жизненоважни органи.

Част от ефектите на поетия над умереното количество алкохол  са: посърнал, неприветлив и уморен вид на лицето, негативизъм, бързо остаряване.

Какво е допустимото количество на консумация на алкохол, това, което няма да навреди и се смята за умерено?

Здравословните количества:

Червено вино – чаша, бира – малка, ликьор  –чашка за жените. И това количество умножено, но само по 2, за мъжете!

Количеството алкохол в напитката зависи от степента на ферментация, технологията на производство, вида алкохол. От полза е следното правило за допустимата умерена доза алкохол според вида напитка:

385 мл обикновена бира, 150 мл вино, 45 мл ликьор, 30 твърд алкохол.

Маниерът на пиене също има значение. По-добре по малко ежедневно, отколкото инцидентно повече! Ефектът върху организма от умерената консумация на алкохол всеки ден – в допустимите изброени количества - не е равнозначен на изпиването на един път на допустимото количество общо за дните от седмицата, независимо, че такъв не е консумиран в останалите дни. Безопасният ефект на алкохола се изчислява въз основа на способността на организма да го обработи и неутрализира негативните му ефекти. В този смисъл дори с изпиването на малко повече от допустимите количества алкохол, вече се вреди на здравето, без значение, че сме въздържатели по принцип.

При изследване на учени се установява, че употребяващите алкохол само веднъж седмично в по-големи количества от умерените са с повече коремни мастни натрупвания, отколкото пийващите си по питие ежедневно. А натрупването на масти в областта на корема по принцип се смята за рисков фактор за сърдечносъдово заболяване.

И все пак, ако се случи да прекалите, ето някои съвети за по-бързо възстановяване:

  1. Джусинг или преминаване на прясно изцедени сокове, които помагат да се стимулира имунната система на организма и се стимулира пречистването (детокса).
  2. Пробиотици – или така наречените полезни бактери, които възстановяват чревните увреждания.
  3. Вода - също както при тютюнопушенето. Водата ще помогне по-бързо да изхвърлите алкохолните молекули.

Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане