GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Здрави и красиви / Здравословното хранене при мъжете и жените...

Здраве

Здрави и красиви

Здрави и красиви

Здравословното хранене при мъжете и жените

Д-р Анна Йорданова

Д-р Анна Йорданова, е диетолог, медицински директор на Евродиета за България и онкодиетолог в ДАРА Хелп.

 

 

 

 

Честа тема е какви са разликите между мъжете и жените. Освен многобройните други различия, има и разлика в принципите за здравословно хранене, която произлиза от структурата на тялото, както и от представата им за него. Обикновено жените се смятат за пълни, а мъжете за стройни. Режим се изгражда според пола, възрастта, здравословното състояние, вкусовите предпочитания, физическата активност, скоростта на метаболизма и др. Има съществена разлика в енергийната стойност, която се препоръчва, според пола и височината. При мъжете има по-голямо количество мускулна маса, докато процентът мастна маса е по-нисък, отколкото при жените. Оказва се обаче, че затлъстяването при мъжете е все по-често срещано. Мъжете водят застоял начин на живот, хранят се предимно вечер, не се ограничават в нищо, включително и в алкохола. Те рядко търсят специалист-диетолог, но натрупват по-лесно мазнини в коремната област (андроидно затлъстяване). Въпреки това, жените на диета са много повече.

Всеки пол е податлив на различни заболявания и състояния. Мъжете по-често страдат от подагра, при жените са чести запекът и ракът на гърдата, т.е. изготвяните режими трябва да бъдат съобразени с тези особености при двата пола.

Диетите обикновено са неуспешни, защото хората са объркани какво да ядат, след гладуване апетитът е силно увеличен, вероятността да се прекали с някоя храна е голяма, а в тези моменти натрупването на мазнини е много по-лесно от обикновено. Всичко това води до демотивация и отказване. Чрез проучвания се установява, че 80% от хората без професионално проследяване възвръщат първоначалното си тегло. Най-важното в храненето е то да бъде индивидуално – това, което е добре за вашата приятелка, въобще не значи, че е добре за вас, това важи дори и за роднини.

Жените по-често посещават диетолог, черпят идеи от интернет или пък се доверяват на приятелки. Интересното е, че те идват с поднормена мускулна маса и повишена мастна мас, така наречените „слаби-мазни“. Това не значи, че ще им се направи режим за напълняване, а по-скоро за подобряване на мускулната маса. Това е много „изгодно“, защото мазнините изглеждат по-обемни, когато се свалят, а мускулната маса се поддържа, тялото освен по-здраво, изглежда по-стегнато и по-добре, затова не е важно само теглото. Какъв е съставът на тялото може да се разбере с един апарат – импеданс, който измерва мастна, мускулна и костна маса, количество вода, скорост на метаболизма и метаболитна възраст. Костната маса е важна, тъй като 50% от жените над 50 г. страдат от остеопороза и фрактури, следствие от неправилното хранене до 30-годишна възраст. До 30 г. се оформя костната маса, затова е много важно да не се фиксираме само върху теглото. Нормалните мускулна и костна маса се поддържат основно чрез правилно изчисляване на протеините в менюто и с физическа активност.

Основни препоръки за жените са да намалят приема на сладки мазни храни, да увеличат приема на плодове и зеленчуци. Мъжете да намалят приема на месо и да спортуват повече. И двата пола да увеличат приема на вода и да намалят алкохола (виното и бирата също са алкохол). Това е най-малкото, което можем да направим, за да сме здрави. А здравото тяло също е и по-красиво.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане