GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Здрави и красиви / Есенни храни...

Здраве

Здрави и красиви

Здрави и красиви

Есенни храни

Есенни храни

С настъпването на есента като че ли изборът ни на пресни храни намалява. Дали обаче това е така? Нека видим кои храни не бива да забравяме през този сезон на трапезата си.

 Домати

Доматите притежават уникални антиканцерогенни качества, поради високото им съдържание на каротиноиди. Ликопенът в тях елиминира свободните радикали, а общоукрепващото действие на витамин С е безспорно. Освен това с доматите си хапваме и витамините В3 и Е, бета-каротин, калий и желязо.

 Боровинки

Боровинките са популярни като супер храна за мозъка, тъй като доказано спомагат за предпазването му от стареене. Съдържат голямо количество антоцианин – супер антиоксидант, забавящ стареенето, подобряващ кръвообращението, спомагащ образуването на колаген. Боровинките са изключително полезни при проблеми със зрението, понижават лошия холестерол и активно стимулират дейността на мозъка.

 Зеле

Зелето е изключително богато на сяра, която ни подмладява, предпазва черния дроб и има противоракови свойства. Съдържаният кератин е важен за красивите коса и нокти, а колагенът – за гладка кожа без бръчки. Витамин С елиминира свободните радикали, а В3, фолиевата киселина, калцият и калият са особено важни за цялостното ни здраве.

 Тиква

Това е едно чудесно средство срещу стареенето на организма, което може да бъде приготвено по безброй вкусни начини. Така ще си помогнете в предпазването от сърдечносъдови заболявания, ще подобрите вида на кожата си и редица други прекрасни ползи за здравето ви – благодарение на съдържания витамин С, фибрите и множеството каротиноиди.

 Червено цвекло

Наситеният червен цвят цвеклото дължи на антиоксиданта бетацианин, който не само пречиства кръвта, но и има антиканцерогенни свойства. Червеното цвекло повишава защитните сили на черния дроб, тъй като възстановява имунните клетки. Освен това понижава холестерола, заздравява косата, кожата, ноктите, ставните връзки, костите и сухожилията.

 Мед

Изключително енергийна храна с безценни подмладяващи качества, през този сезон могат да бъдат намерени прясно извадени най-разнообразни видове мед. 79% от състава му е захар, но съдържа и В-витамини, калций, желязо, мед, магнезий, фосфор, манган, калий, натрий, цинк, кофеинова киселина. Прополисът в меда е мощен имуностимулатор. Като цяло медът е ненадмината супер храна, която прилагана локално, има силно овлажняващи, противосъстаряващи и заздравяващи свойства.

 Нар

Богатото наличие на елагова киселина в нара го превръща в един от най-мощните плодове с антиканцерогенни свойства. Освен това той предпазва от сърдечносъдови заболявания, а антиоксидантите му неутрализират вредното влияние на свободните радикали върху кожата и я предпазват опасностите на слънчевите лъчи. Чаят от кората на нара има мощни противовирусни свойства и помага при инфекциозни стомашно-чревни проблеми.

 Шипки

През есента шипки можем да намерим навсякъде. Употребата им е изключително широка – от чай до мармалад, а ползите за здравето са много. В тях има богато съдържание на провитамин А, витамините В1, В2, РР, К, С и рутин, а също така итанини, захари, органични киселини, пектинови вещества, калиеви, натриеви, магнезиеви, железни и фосфорни соли. Шипките ще ви помогнат да регулирате нивото на холестерола, стареенето на тъканите и обмяната на веществата. Любопитен факт е, че в сушените шипки нивото на витамин С е около 3 пъти по-високо, отколкото в пресните.

 Кестени

Тази вкусна есенна храна съдържа малко мазнини и голямо количество лецитин, както и яблъчна, лимонена и млечна киселина. Кестените съдържат още и калий, калций, фосфор, магнезий, мед, флуор, натрий, желязо, силиций, витамини А, В1, В2 , РР и С, което ги превръща в една изключително полезна храна, укрепваща имунитета, поддържаща правилното функциониране на сърдечносъдовата, нервната и костната системи. Препоръчителни са за консумация дори при анемия, а прилагани външно, имат обезболяващ ефект.
Освен че се консумират варени и печени, кестените се използват и за различни плънки, хляб, сладкарски изделия, супи и дори като заместител на кафето.

 Круши

Високото съдържание на антиоксиданти в крушите има благотворен ефект върху възпалителните процеси в организма, а флавоноидите – върху сърдечносъдовата система. Богати са и на фолиева киселина, холин, витамините С, А и К, бета-каротин, лутеин, зеаксантин, фосфор, калций, магнезий и калий, което я прави чудесна за нервната система, зрението, за контрол на кръвното налягане и при остеопороза. Интересното е, че поне 1/3 от теглото на крушата са съдържаните в нея фибри, но за да извлечете максимално полезните вещества от този плод, задължително трябва да го консумирате с кората.

 Рукола

Руколата е изключително подходяща за хора, които искат да редуцират теглото си, тъй като съдържа нищожно количество калории и много растителни влакна, които поддържат чувството за ситост. Но тя е и много полезна, тъй като доставя в организма  витaмините C, B9 и A, нaтpий, кaлий, кaлций, йoд, жeлязo, мaгнeзий, и дp. Считана за афродизиак, руколата регулира нивата на кръвната захар и хемоглобина, има цялостно укрепващо действие и е прекрасна при хронични заболявания на стомашно-чревния тракт.

 Ряпа

Ряпата е една от леко пренебрегваните храни, които обаче могат не само да внесат разнообразие в менюто ни през есента, но и доста полезни вещества. Тя е богата на ензими и витамините А, В1, В2, В5, РР, както и каротин, калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, натрий, сяра, глюкорафанин, манган и йод. Глюкорафанинът се среща рядко и се смята, че влияе срещу развитието на диабет и рак. Тъй като ряпата съдържа и етерични масла, помага при проблеми с храносмилането, но не е желателно на един прием да консумирате повече от 200 грама.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане