GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Ексклузивно / Успешна практика / Електронните био магазини – мисията е възможна...

Ексклузивно

Успешна практика

Успешна практика

Електронните био магазини – мисията е възможна

Електронните био магазини – мисията е възможна

Според данни на Министерството на земеделието и храните от април тази година у нас има 3600 био производители, био преработватели и търговци, като  3400-3500 от тях са производителите на суровина Фактите показват, че около  90% от био суровината са предназначени за износ. На този фон можем да погледнем какво се предлага у нас в електронните био магазини и какво е мястото на българската продукция. Истината е, че не се промениха времената – промени се начинът на мислене, разбирането, че чистата храна е здраве, ни задължава не просто да четем строго съдържанието на етикетите, да се взираме и в най-дребния шрифт, но дори да пътуваме до другия край на града, за да получим стоката, на която държим – ябълки от точно определена градина или мляко от точно определен производител.

До другия край на града ли казах? Да, такава практика съществува за много хора, особено когато те знаят, че в точно определен ден и час се провеждат фермерски пазари или когато държат сами да отидат и да си вземат продуктите от производителя. Иначе истината е, че повечето от нас биха си спестили точно това пътуване. И можем да си го позволим именно заради съществуването на електронните био магазини.

От Асоциацията на био търговците (АБТ) твърдят, че през последните години био храните се радват на все по-голям интерес. Данните показват, че у нас се предлагат около 5000 различни вида био храни, асортиментът постоянно се увеличава. Интересът е траен и се очаква през следващите години тенденцията да се задържи. За справка - само за последната година ръстът на продажбите на био храните е бил 40%.

Според АБТ трайна остава тенденцията да се пазарува онлайн, а прогнозите са оборотите от онлайн продажби да се увеличат двойно през следващите години.

"Биомаг"

отваря врати през април 2008 г., а няколко години по-късно вече разполага с 4 магазина и най-важното - предлага услугата онлайн. Асортиментът е впечатляващ. Като се започне от млечни и хлебни изделия, мине се през паста и варива и се стигне до ядки, семена, чипсове и десерти. Има богат избор на суперхрани, добавки, а също и на козметика и детски стоки (пюрета, каши, дори и играчки). Оказва се, че е изключително лесно и удобно да се пазарува онлайн – с няколко натискания на мишката, виждаш точното съдържание на храната, произход, количество и цена. Страницата е функционална, с добър дизайн и лесна навигация.

„На 27 май 2011 г. започна да работи онлайн магазинът, като за този период остава трайна тенденцията за увеличаване на оборота. Ако трябва да сравня първите три години – всяка година имахме ръст на продажбите с 10-15%. Но за да се случи подобно нещо е много важно как се поддържа самият електронен магазин - какъв е асортиментът и дали има стоки в наличност“, разказва Росица Велева, управител на „Биомаг“.

Тя обяснява, че през електронния магазин се купуват предимно бързооборотни стоки – млечни продукти, боза, стоки от първа необходимост. В рамките на София те се доставят с хладилен транспорт.

„Има хора, които идват в магазина и пазаруват, а в същото време поръчват и продукти онлайн. Предполагам, че доставката им е по-удобна. Освен това, по продуктите, които поръчват, съдим, че има много майки с малки деца и бебета“, обяснява Росица Велева. В същото време според нея все още е несравним оборотът между четирите магазина и онлайн магазина: „Засега много по-висок е оборотът на обикновените магазини, а в пъти по-малко се пазарува онлайн. Но все пак има и растеж. Това, разбира се, не е така при всички. Имам поглед върху пазара и знам, че има колеги, които имат един електронен магазин и един обикновен магазин, където съотношението е 1:1. Има други, които имат само електронен магазин, така че ситуацията е различна. Но като цяло интереса към био продукцията расте“.

Zoya.bg

Когато стане дума за чиста козметика, сайтът zoya.bg е мястото, където да се намери всичко необходимо. Голямото разнообразие на качествени кремове, био масла и органична вода, може да ви накара да се замислите, какво слагате на лицето или тялото си. Всъщност, всеки предлаган продукт на сайта е с гарантиран произход и пълно описание на съдържанието. Така няма как да изпуснем дребния шрифт на етикетите, с които повечето търговци ни уведомяват какво точно са вложили в производството на дадения продукт. Тук всичко е ясно, добре описано и систематизирано. Освен био козметиката, на сайта има избор от супер храни и добавки, много семена, ядки, подсладители и билки. Можете да си поръчате от крем за лице до веган шоколад. В секцията с насипни храни човек сякаш отваря стара книга с рецепти -  сушени люти чушлета, белено просо, боб адзуки, оризов флейкс, черна леща, кафяв жасминов ориз... Съществуват различни промоции, предлага се гъвкава тарифа и безплатни доставки над определена сума. От zoya.bg могат да предложат също и велодоставка в рамките на София, а в рамките на Европейския съюз стоката може да пристигне от 3 до 8 дни.

Моята ферма

„Моята ферма“ отпразнува вече една година. Тази първа година обаче е била и добър старт, ако се съди по избора, който електронният магазин предлага. Плюс е, че тук е качена достатъчно подборна информация, за да се ориентираме за произхода на стоките. А името „Моята ферма“ се оказва добър ориентир какво можем да открием тук и не е нито подвеждащо, нито добър рекламен трик. От сайта става ясно с кои мандри работят – например „Забърдо“, „Хисаря“, „Кондов“, „Козле“ и др., продуктите от градината се снабдяват от градината на Валя (източно от София), Мита Кирацова (Троянско), Мистър Мармалад, а прясното мляко например е от Велчо от село Гурково. От „Моята ферма“ http://www.myfarm.bg посочват, че клиентите също могат да препоръчат фермер, с когото да работят. Но за сметка на това уточняват, че всеки фермер трябва да премине през три елемента на проверка – изисква се препоръка, посещение на място и проверка в лаборатория на продукта, който предлага. Посещението на място в случая е необходимо, за да се запознаят не само с начина на производство, но и с местата за съхранение, да видят хората.

За да не стават грешки, от „Моята ферма“ подчертават, че те не предоставят био храна, а качествени продукти. Каква е разликата? Обясняват, че от една страна сертифицирането на био продукта е бавен процес, отнемащ много време и част от българските фермери не могат да преминат през този процес, само защото той е много тромав, а не защото продуктите им са с по-ниско качество. От друга страна, често био продуктите са селектирани сортове, който не са толкова вкусни. За да гарантират чистата продукция, от „Моята ферма“ разказват, че често правят проверки на определените фермери и в същото време имат възможност да следят процеса на използване на различни препарати. Така че „качествена продукция“ означава чиста, но и вкусна храна, която дава възможност на малките фермери да предложат своята продукция. Разбира се, http://www.myfarm.bg предлага се и доставка до врата.


Още теми от Ексклузивно

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане