GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Здрави и красиви / Един различен коледен пост...

Здраве

Здрави и красиви

Здрави и красиви

Един различен коледен пост

Един различен коледен пост

Има и хора, които избират да постят, за да отслабнат, но в голям процент от случаите постигат точно обратното. Причината е, че растителната храна е предимно въглехидратна, а един от най-сигурните начини за качване на килограми е небалансираният прием на въглехидратни храни. Иначе казано отслабването при пост изобщо не е гарантирано.

На кого е нужно всичко това?

Всеки човек, който живее динамично и под стрес, консумира закупена от магазина храна, храни се набързо и в движение, не усеща истинския вкус на храната, не храносмила добре, страда от киселини, подуване, тежест в корема и запек, има здравословни проблеми или иска да промени фигурата си.

Какъв е смисълът на този различен пост?

Смисълът на поста е:

  • Да изчистите телата си от псевдо-храната, продукт не на природата, а на индустриалната хранително-вкусова промишленост.
  • Да си припомните истинския аромат и вкуса храната.
  • Да се научите да се храните осъзнато.

Модерната хранително-вкусова промишленост променя до неузнаваемост растителната храна, третира с антибиотици и хормони животинските продукти и създава синтетични подобия на храни като маргарина и другите транс-мазнини, като натриевия глутамат и всички фиксове и бульони, като аспартама и останалите изкуствени подсладители. Тези псевдо-храни са непознати на нашето тяло. То не ги открива в архива на своята еволюционна памет. Не знае как да ги преработва, какво да усвои от тях и какво да изхвърли. Организмът се затлачва с ненужна и токсична химия.

В днешно време трапезата ни е отрупана със всевъзможни храни. Храним се по три пъти на ден, а между храненията често си похапваме нещо допълнително. Традиционното хранене е тристепенно и непременно завършва със сладък десерт. Всяко блюдо е комбинация от дълъг списък продукти. Готвената храна преобладава. Късната вечеря, малко преди лягане, е обществена норма. Всичко това натоварва изключително метаболизма и той се задъхва.

Но това далеч не е всичко. Сред най-вредните модерни практики е консумацията на синтетични храни, които не идват от природата, а са създадени от човека и съществуват само от няколко десетилетия. Лабораторно създадени химични храни като натриевия глутамат, който се използва във всички инстанти супи, бульони на кубчета, фиксове и изкуствени подправки, влияят директно на мозъка като блокират центровете, отговарящи за вкуса. Вкусовите луковици по езика са като анастезирани. От една страна човек има нужда от все по-силни вкусове, от все повече сол, соев сос или друг подобен агент, за да усети вкуса на храната си. Обикновената, неподправена храна му се струва блудкава и безвкусна.

От друга страна, храните, овкусени с натриев глутамат, създават изкуствено усещане за глад и те карат да продължиш да ядеш далеч, след като си се нахранил. Подобен трик използват заведенията за бързо хранене в цял свят. Съвсем не е случаен фактът, че около повечето такива заведения се носи специфична силна миризма. Ролята й е да въздейства на центровете в мозъка, възбуждащи апетита.

Когато човек спре да консумира индустриална храна, за няколко седмици той възвръща способността си да усеща истинските вкусове и аромати. Вкусовите му луковици се пробуждат отново. Изведнъж пресните плодове и зеленчуци добиват нов, много по-интензивен вкус. Леките свежи подправки внасят в храната игриви нотки. Деликатни аромати докосват обонянието. Небцето изпитва нова, неподозирана наслада, когато до него се докосва истинска, създадена от природата храна.

Осъзнатото хранене е бавно хранене, при което се дъвче продължително и човек си дава право да усети вкуса на храната. Позволява й тя да му разкаже приказка. Сладката канела може да ви върне в детството, да ви замирише на бабини курабийки, на Коледа, на домашност. Острият аромат на карамфил може да ви отведе в далечни екзотични страни, по следите на керван камили, пренасящи през пустинята ценни подправки. Сушената дюля може да ви напомни за лятото, за слънцето, събрано под кората на този златен плод. Горчивият зехтин може да ви пренесе някъде на юг, в малка маслинова горичка, загледана в синьото безбрежие на Егейско море. А парченце черен шоколад (защото малко натурален шоколад е позволен по време на пост), да ви нашепне приказки за любов, за кадифено докосване, за нежно прошепнати думи, така че само вие да можете да ги чуете.

Да, този пост е различен! Той не е религиозен, макар за мен да няма нищо по-духовно от умението да бъдеш, да си тук и сега. Той няма за цел да ви детоксикира, макар че точно това ще се случи, когато премахнете от менюто си токсичните индустриални храни. Той не цели да ви направи по-слаби, но повече от вероятно е да отслабнете, защото когато човек се храни бавно и осъзнато, дъвче добре храната си и не преяжда, той неминуемо губи излишните килограми и тялото му влиза в своята най-хармонична форма.

Какво е забранено през поста:

-         Всякаква индустриална храна, която идва от магазина, предлага се в кутии, консерви, бутилки и буркани, има дълъг срок на годност и повече от 5 съставки на етикета.

-         Всяка храна, която баба ви не би разпознала и не е използвала в кухнята си.

-         Всичко, което съдържа натриев глутамат, аспартам, транс-мазнини, изкуствени оцветители, овкусители и аромати.

-         Бяло брашно, бял ориз, бяла захар и готварска сол.

-         Храна от заведения за бързо хранене.

-         Многостепенни блюда и сложни комбинации от много на брой продукти от типа пиле с картофи, сметана и четири сирена.

-         Хранене вечерта след 20 часа.

-         Хранене в движение, бързо хранене, хранене в комбинация с правене на друго нещо.

Какво е позволено:

-         Органична храна, която идва от природата и не е третирана с химикали, хормони или антибиотици.

-         Растителна храна, която е в естествения си вид – жива, прясна, богата на витамини, минерали и ензими.

-         Храна, която е непреработена или е щадящо преработена – на пара, леко запечена, леко сотирана.

-         Естествени овкусители като свежи и сухи подправки, студено пресован зехтин, лимонов сок, минимално количество морска или хималайска сол.

-         Семпли ястия, комбиниращи продукти от една хранителна група, овкусени с естествени подправки, например горски гъби с розмарин, картофи със салвия, див ориз със слънчогледови кълнове и сушени боровинки, дива риба и броколи на пара, овкусени с лимонов сок и зехтин.

-         Внимателно сдъвкване на храната.

-         Бавно, осъзнато хранене, с фокус върху храната и всички усещания, които тя събужда в тялото.

Използвайте коледния пост и като време за размисъл. Помислете затова как по принцип се храните и има ли прилика между храненето и начина ви на живот. Ако се храните между другото, дали и не живеете между другото? Ако не обръщате внимание на храната си, дали обръщате достатъчно внимание на себе си? Ако не се наслаждавате на вкуса на храната си, усещате ли вкуса на живота? Ако в чинията ви няма цветове, има ли ги в ежедневието ви? Ако не си позволявате „лукса“ да хапнете в спокойна и приятна обстановка, какво друго не си позволявате в живота? Ако храната ви е еднообразна, къде още допускате еднообразие? В работата си? Във връзката си? В секса? Постът е време за размисъл и равносметка! Помислете за всичко това!

Тази година коледните постите започват на 14 ноември. Използвайте ги, за да пречистите телата си от токсичните индустриални храни, за да дадете на храносмилателната си система почивка, за да реанимирате сетивата си, да си припомните вкуса на истинската храна и удоволствието от това да усещаш тялото си леко, подвижно и заредено с енергия! Използвайте ги, за да преоткриете себе си, да промените навиците, които ви пречат и да изградите нови, с които ще подобрите здравето и самочувствието си.

Имате избор да си подарите едно пречистващо преживяване, което ще ви направи по-здрави, по-сетивни и по-осъзнати!


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане