GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Да похапнем вода...

Здраве

Здрави и красиви

Да похапнем вода

Да похапнем вода

Според последните проучвания, прекалявайки с изпитата вода, претоварваме не само дейността на бъбреците си, но и бихме могли да затрудним кръвообращението и да нарушим здравето на сърцето си.

Ето защо ви предлагаме да пиете толкова вода, колкото ви се пие, като все пак се съобразявате, че през горещите дни тя трябва да бъде повече. Останалото количество вода можете да доставяте на организма си чрез храната, като част от плодовете и зеленчуците заемат челните места по съдържание на вода. Ето и кои от тях ще ви помогнат да поддържате организма си добре хидратиран.

Банално, но факт

Краставицата съдържа 96,7% вода и това не е тайна отдавна. Не я пренебрегвайте, освен че е чудесна във всякакви видове салати, можете да я добавяте към хумус и някои видове студени супи. Освен класическия, сухият таратор, приготвен от изцедено кисело мляко, копър и чесън, е прекрасна разядка и гарнитура. И то по всяко време на годината.

Вече я има навсякъде

Салатата айсберг има водно съдържание 95,6% и понякога се пренебрегва в хранителните режими, които дават превес на по-тъмните зеленолистни. Но айсбергът освен вода, съдържа изключително много полезни вещества – фибри, фолиева киселина, витамините С, Е и К. Макар и братовчед на марулята, айсбергът има някои преимущества, освен съдържанието си – можете да го съхранявате в хладилника в пъти по-дълго, отколкото марулите. С него можете да приготвяте най-разнообразни салати, като новият сос им придава напълно различен вкус. Добавяйки 1-2 листа към всеки сандвич или солена палачинка, не само обогатявате състава на поетите вещества, но и превръщате храната в по-вкусна и по-сочна.

И баба знае

Целината е използвана от векове в българската кухня като подправка за редица ястия, но наблягащите на немесните храни отдавна познават нейните полезни страни и като основна част от хранителното им меню. Нейното водно съдържание е 95,4% и подобно на повечето храни с висок процент вода, съдържа изключително малко калории - само 6 на стъбло целина. Освен това с нея приемате и доста фибри, които пък засищат глада и ограничават апетита. Целината съдържа още фолиева киселина и витамините A, C, и К. Специалистите препоръчват консумацията й дори за овладяване на такива проблеми като стомашните киселини и гастроезофагиалната рефлуксна болест, които са крайно трудни за контрол.

Какво би била зелената салата

Днес репичките вече са неразделна част от класическото поднасяне на зелената салата. Освен че обогатяват вкуса й обаче, те съдържат 95,3% вода, с което ни поддържат хидратирани в топлите дни. Хрупкавите дребни кореноплодни зеленчуци трябва да присъстват задължително във вашите летни салати, като освен вода, в състава им е влиза и силният антиоксидант катехин, наличен също така и в зеления чай. Освен класическата рецепта, пробвайте да ги приготвите с настъргани моркови или зеле, поръсени със семена и овкусени със зехтин, сол и черен пипер.

Класиката повелява

Едва ли има хидратиращо меню, което да не включва домати – тяхното водно съдържание е възлиза на забележителните 94,5%. Салати, предястия, студени супи… доматите просто са навсякъде. Да не говорим и за различните им видове, предлагани на пазара, които позволяват да намерим точния за нашия вкус. А ароматът на прясно откъснат домат се помни цял живот.
Полезният им състав ги превръща в незаменима за здравето ни храна – минералите желязо, калций, калий, манган, мед, натрий, флуорид, фосфор, цинк, витамините А, В групата, С, Е, бетаин, К1, както и многобройни аминокиселини и стероли.

Малка зелена изненада

Едва ли очаквате, че сред зеленчуците с най-високо съдържание на вода се нареждат и зелените камби, но е факт и то с 93,9% вода. Другите разцветки на този вид чушки съдържат с около 2% по-малко вода от зелените, които пък ни предлагат не по-малко антиоксиданти от останалите. Освен че можете да ги приготвяте по безброй начини, зелените чушки са чудесни за утоляване на жаждата, или за междинно похапване с подправки или сирене.

Не точно зеле

Макар че думата карфиол означава „цвят на зеле“, този малко пренебрегван представител на семейство Кръстоцветни тепърва разкрива своите качества. Освен че е изключително богат на витамини и фитонутриенти, днес специалистите твърдят, че консумацията на карфиол намалява нивото на лошия холестерол, действа противораково, подобрява дейността на сърдечносъдовата система, детоксикира организма и какво ли още не. Най-малкото с неговите 92,1% съдържание на вода се грижи за добрата ни хидратация. Така че – в пюрета, супи, като заместител на тестени блатове, печен, варен, или суров в най-различни видове салати, карфиолът дори засища глада бързо и за дълго.

Какво е лятото без нея

С най-високо съдържание на вода сред плодовете се нарежда, разбира се, динята с нейните 91,5%. Но освен това, тя съдържа и едно рядко вещество, което се бори с рака, стареенето, токсините, оксидативния стрес и е сред най-мощните антиоксиданти – ликопенът. Макар и станал популярен покрай доматите, ликопенът всъщност е в много по-голямо налично количество в динята. Нискокалорична, без мазнини и холестерол, динята съдържа още витамините A и С, калий, калций, желязо, бета каротин и фибри. Това я превръщат в прекрасен избор за всякакъв вид диети през топлите месеци.

Списъкът на плодовете и зеленчуците, които могат прекрасно да ни хидратират, не свършва дотук. Така че – подберете тези, които отговарят съответстват е на вашия вкус и се погрижете да присъстват във вашето меню в добри количества през горещите месеци на годината.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане