GoBIO - Lifestyle magazine

Начало / Здраве / Здрави и красиви / Безглутенови зърна гостуват на трапезата на звезди...

Здраве

Здрави и красиви

Здрави и красиви

Безглутенови зърна гостуват на трапезата на звездите

Безглутенови зърна гостуват на трапезата на звездите

Много хора, дори тези, които нямат алергия към глутен, се оплакват, че консумирането на глутенови продукти ги кара да се чувстват тежки и сънливи. Може би това е причината, поради която, макар и да е спорно дали глутенът води до напълняване (в нутриционистките среди има публикации, които подкрепят и положителния, и отрицателния отговор на този въпрос), той рядко присъства на трапезата на звездите. За сметка на това безглутеновите зърна като киноа, елда, амарант (много от които не са зърнени култури, макар да изглеждат като такива), са все по-популярен избор в менютата на звездните готвачи. Алън Кембъл, личен готвач на Жизел Бюндхен, неотдавна издаде, че любимата храна на семейството на топмодела е киноа със зелени зеленчуци, сос от кашу и лайм.

Нийл Гоутс, който снабдява големи хранителни вериги с набиращите все по-голяма популярност зрънца, настоява, че те трябва да се превърнат в настолна храна. "Всички зърна, които днес наричаме "древни", всъщност се консумират ежедневно в много страни, известни със здравословната си кухня", казва той. "Те имат висока хранителна стойност, особено в сравнение с белия хляб, ориз и паста. Те са добър източник на протеин, евтини са и се приготвят много лесно" - казва той. Гоутс съветва да заменим белият ориз в традиционни ястия като пълнени чушки и ризото, с киноа или елда. За хората без алергия към глутен той препоръчва да обмислят и по-честа консумация на булгур, кускус, фреке и ечемик.

Ето кои са някои от любимите на звездните готвачи безглутенови зрънца:

Елда - наричана "черната пшеница", елдата съдържа до 16 % лесноусвоими белтъчини, включително и полезните незаменими аминокиселини аргинин и лизин. Това е причината много хора, практикуващи вегетарианство, да я използват като заместител на месото. Може да се използва за питателни каши (вкл. бебешки), за гарнитура към ястия с месо, зеленчуци, риба и супи. Популярна е дори в десерти. За да приготвите вкусна елда, измийте добре зрънцата и подсушете с кухненска кърпа, запечете ги леко на тиган (за минута-две) и след това употребете според указанията на рецептата.

Киноа - употребата ѝ датира от преди 3000 години. Наричана "златото на инките", киноата беше обявена от Организацията по храните и земеделието към ООН за "здравословна храна на годината" през 2013. Киноата съдържа голямо количество протеини, сред които незаменимите аминокиселини лизин и изолевцин, участващи в развитието и възстановяването на тъканите и ускоряващи метаболизма. Можете да употребявате киноата като Жизел Бюндхен - като "успокоителна храна" - или да я ползвате като заместител на ориз в салати, супи, дори в суши.

Амарант - присъствал е в много от религиозните обреди в Южна и Централна Америка. Амарантът се отличава с висока хранителна стойност, а в зависимост от сорта съдържанието на суров протеин в семената варира от 12 до 18%. Семената са изключително богати на лизин, освен това балансираността на останалите аминокиселини в тях превъзхожда голяма част от познатите ни зърнени култури. Предимство на амаранта е, че освен участието му в различни храни, от него могат да се приготвят пуканки, които да заместят царевичните пред телевизионния екран.


Още теми от Здраве

Разплащателни карти Защита за онлайн разплащане